Slumpen

Slumpen kan leda in oss på många olika vägar, för några dagar sedan fick jag ett besök av min skolkamrat Birgitta, helt logiskt pratar man om andra skolkamrater och lärare. Detta med lärare fick mig att senare under kvällen fundera lite på de lärare man haft under åren, vissa har varit och förblivit väldigt anonyma, andra har satt djupa spår både på gott och ont. Många av de lärare man träffade på i skolan och då ogillade har så här i efterhand visat sig vara väldigt trevliga när man nu som vuxen träffar på dem i olika sociala samanhang.
Keramiktavla av Torsten Darfors från 1982. Eget foto 201008
Ibland är det märkligt hur slumpen kan få oss att utvecklas, mitt intresse för konst väcktes redan medan jag gick på högstadiet, tack vara en konstintresserad teckningslärare. Han var som jag morgontrött och kom som regel iväg till skolan något efter mig. Han bodde i grannhuset och var morgon när jag sprang till skolan såg jag hans gröna Renault (laban) stående på parkeringsplatsen. Halvvägs till skolan hörde jag en bil med rusande motor följt av skrikande bromsar, ett fönster öppnades och teckningsläraren frågade om jag ville åka med, då skulle vi kanske klara inringningen båda två.
Akvarell utförd av Torsten Darfors 1970. Eget foto 201008
Teckningsläraren var Torsten (Alvar) Darfors, så här i efterhand har jag fått reda på att han egentligen inte var lärare utan ingenjör och före jobbet på Centralskolan var han verksam som ritare på Electrolux ritkontor i Säffle. Att det fanns en anknytning till Värmland visste jag eftersom hans fru pratade med en mycket bred värmländsk dialekt, men jag studsade till när jag via nätet hittade att han var född på Öland 1919 och att hans pappa var verksam som präst. Torsten och hans fru Ingrid flyttade runt en hel del i kommunen, det blev först en lägenhet i Saltängen men efter något år flyttade de till en takvåning i centrala Laxå. När väl pensionen kom gick flyttlasset till Hasselfors, efter en tid i Askersund och senare södra Sverige gick flyttlasset till Mariestad i slutet på 1990-talet. I slutet av 2001 kommer han in till mig på jobbet och berättar att han har hittat glädjen i att skapa igen och att han under året kommer att genomföra en utställning. Han lovade att höra av sig så att jag skulle kunna åka till Mariestad för att se hans senaste alster. När hösten kom och jag inte hört något från honom började jag forska och leta efter honom, men det visade sig att han avlidit strax före den planerade utställningen.
Akvarell utförd av Torsten Darfors 1970. Eget foto 201008
Som konstnär var Torsten väldigt mångsidig förutom bildkonst var han även verksam som keramiker, själv har jag bara några av hans nonfigurativa akvareller, samt en keramiktavla som på avstånd tolkas som en oljemålning av de flesta som ser den lilla tavlan.

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0