Äldre filmer kommer åter

Häromdagen råkade jag av en slump gå förbi en låda med DVD-filmer med texten 3 filmer för 99 kronor. Eftersom det stod en del personer före mig i kassan passade jag på att rota lite i lådan, och till min lycka hittade jag en Steve McQueen film som jag har letat efter en längre tid.

Foto på omslaget till Thomas Crown

Jag såg den på televisionen första gången någon gång på 1980-talet, och fastnade då för låten Windmills of your mind som framfördes av Noel Harrison. Musiken komponerades av Michel Legrand och den nominerades med en Oskar vid filmgalan. I Sverige kom Björn Skifs och Lill Lindfors att sjunga in den i olika varianter.



För mig har filmen Äventyraren Thomas Crown förutom handlingen ett mycket stort extraplus på grund av all avancerad flygning med ett segelflygplan i Salem, New Hampshire. Tyvärr är det fortfarande copyright på dessa scener så jag klipper in en filmsnutt jag hittade på You Tube där den Ungerska mästaren i avancerad segelflygning Ferenc Toth genomför ett flygprogram.



1999 gjordes en nyinspelning av filmen med Pierce Brosnan i rollen som Thomas Crown, men handlingen var helt omändrad och de häftiga flygscenerna saknades helt och hållet, till min besvikelse var även låten Windmills of your mind bortplockad från den nya filmen.





Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0