Julafton

24 december, för många är det den dagen på året man får presenter. Genom åren har det kristna inslaget av julen mer och mer trängts undan av Jultomten, Kalle Anka, julmat och julklappar. Traditionen med jultomten har sitt ursprung i det kristna helgonet Nikolaus undergöraren som var känd för sin givmildhet. Julklapparna har sitt ursprung i gåvorna som de Tre vise männen gav till Jesus. Gåvorna bestod av guld, rökelse och myrra. Jag undrar hur dagens ungar skulle uppskatta julklapparna om de fick rökelse och myrra i sina paket. 


Tre vise män, målningen heter Magernas resa och är måålad 1894 av James Joseph franske konstnären Jacques Tissot. Bild lånad från Wikipedia
De Tre vise männen på sin färd mot Jesus, målningen heter Magernas resa och är målad 1894 av den franske konstnären James Joseph Jacques Tissot.

För många kan julen vara en hemsk upplevelse, de flesta butiker och restauranger har stängt, och inget folk är ute på gatorna, så de ensamma människorna blir mer isolerade och mer ensarna än normalt. På många större orter förekommer det ett gemensamt julfirande för uteliggare och ensamma och jag vet att detta även har provats på vår lilla ort för några årsedan.


Eget foto av Erik, 201012
Häromdagen kom vår lilla orts klippa och hustomte Erik in med en liten julklapp, han och jag har bytt julklappar de sista 15 åren och det är en av de julklappar jag brukar ta med mig när jag reser bort för att fira julen på någon annan plats. Fast i år kommer jag även att ta med ett synopsis eller ett manuskript till en pjäs från anno decimal som Evald från konstföreningen överlämnade samma dag. Detta manuskript kommer att pluggas igenom noggrant medan jag är julledig eventuellt kommer det en liten blogg om detta längre fram.  
julklapp från Erik 2010, Eget foto 201012

Julen är inte bara en kristen högtid enligt gammal nordisk folktro omges julafton av magi och skrock så till exempel:

  • sägs bland annat djuren kunde tala.
  • ska gårdstomten ha lite av risgrynsgröten utsatt till sig. Får han inte den kan hämnas med små olyckor under det kommande året.
  • likaså är det bra att sätta fram öl på bordet till änglarna, så kallad änglaöl.
  • den som får mandeln som finns i gröten blir först gift.
  • helst ska ljusen brinna hela natten, annars förebådar det dödsfall.
  • att under julnatten återvände de dödas själar till sina hem varför man satte fram mat åt dem.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0