Alkohol och drogtest

På radion idag hörde jag att flyget får en fyllerigräns, Äntligen. På Heathrow utanför London greps en United Airlines pilot i höstas när en arbetskollega tyckte att piloten verkade påverkad, detta skedde strax före start till Chicago med ett flygplan lastat med 124 passagerare och elva besättningsmän. Jag har för mig att något liknande hände på Arlanda för några årsedan, där var piloten så påverkad att han behövde hjälp för att nå cockpit. Flygledningen fattade misstankar och tillkallade polis som stoppade flygningen. Regeringen har tydligen idag beslutat att införa två nya brott i straffskalan: flygfylleri från 0,2 promille i blodet och grovt flygfylleri från 1,0, Detta var inte en dag förtidigt, reglerna kommer att gälla för alla med arbeten som påverkar flygsäkerheten, utöver piloterna även kabinpersonalen och flygtrafikledningen.

Foto Peter Ehrbar juli 1961. Bild lånad från Wikipedia. Bild lånad från Wikipedia. Flygtrafikledning vid Misawa Air Base, Japan. Bild lånad från Wikipedia.
OBS flygbolaget eller personerna på bilderna är troligen inte påverkade.

Jag har en bekant som jobbar som trafikpilot, han dricker inte ens en lättöl tre dagar före en schemalagd flygning. Jag tror personligen inte att det förekommer så värst många berusade piloter bland de stora etablerade flygbolagen utan detta problem förekommer mest bland små bolag från knepiga små länder där säkerhetstänkandet inte är så stort. Ytterligare en grupp som borde komma med i den nya testgruppen är flygmekanikerna, ett litet misstag vid skruvandet, en saknad låsbricka eller felkopplat sidroder kan ju leda till  fatala katastrofer.

Nästa gång jag flyger reguljärt hoppas jag att personen i cockpitens vänsterstol är nykter, jag vill ju inte gärna mista livet på grund av att piloten inte kan hålla sig nykter.

För att fira dessa nya regler passade jag på att kröka lite själv ikväll. När jag var inne på Ica under min lunch såg jag att de sålde ut julglöggen till halva priset. Eftersom det inte blev någon glögg i julas passade jag på att köpa två flaskor av den typ jag ratade före jul. Så det blev en flaska lingon och en flaska apelsin, burr

Lingon och Apelsinglögg från Blossa, Egen bild 2010

Nu har jag provat ett glas Blossa lingon och det var ingen höjdare, provar apelsinsmaken nästa vecka, och om resultatet är lika dåligt får jag maila Blossa om önskemålet att de tar upp den vanliga smaken igen. Mina åsikter av glögg framgår här i en tidigare blogg.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0