Döden slår till

Döden slår till, och den kan slå till på många olika sätt, i familjen bland nära och kära och då märks saknaden markant, eller i den yttre bekantskapskretsen, något som man tycker är sorgligt men ändå skakar av sig ganska fort. Slutligen har vi dessa katastrofer på andra sidan av jorden, helt okända personer, vem bryr sig, det är ju inte här och inte någon av mina goda vänner.


Men Haiti i grunden ett fattigt land står nu med en landskatastrof i form av en jordbävning som i stort sett raserat hela infrastrukturen. De största problemen är vatten, sjukvård och mat för de drabbade. Ett sätt att i alla fall liten mån hjälpa till är att ge pengar så de olika biståndsorganisationerna kan förse befolkningen med läkemedel, vatten, mat och kläder.
Bild lånad från Wikipedia.
Jag hörde på radion i dag att organisationen SOS Barnbyar fick 100 miljoner från privatflygaren och finansmannen Roger Akelius. Han valde just SOS Barnbyar eftersom denna organisation inte betalar ut några löner eller arvoden till sina styrelsemedlemmar.
Bild lånad från Wikipedia.
För att ge pengar till SOS Barnbyar kan man betala in en summa till Plusgiro 90 02 29-6 eller Bankgiro 900-2031. Märk talongen "Haiti". Eller SMS:a Haiti till 72930, då skänker du 50 kronor till Jordbävningsoffren. Man kan även använda SOS Barnbyars betalningsida.
Bild lånad från Wikipedia.
Tänk på att även ett litet bidrag blir stort när många små slås ihop.  Lite av texten om Haiti här ovan har jag lånat från bloggaren beckahbitch som även räknar upp andra organisationer man kan sända en summa till. För vart kommenterat inlägg fram till fredag kommer jag att betala in en summa till SOS barnbyar, dock minst 500 kronor.

För min egen del har jag lite småplock kvar att göra i kväll, skall byta sängkläder, finns ju inget skönare än att få lägga sig på ett nymanglat lakan, och tanken slår mig att på Haiti skulle folk vara glada om de kunde krypa ner i en säng.


Kommentarer
Postat av: EmoEmil

sv: haha ja det var en jävla tur, ute och svinkör, böter på bältet med tror jag.. bromsarna var nog inte i bruk heller såg de ut som :/

2010-01-19 @ 22:53:29
URL: http://slegg.blogg.se/
Postat av: BeckaHBitcH.se - triss i gossar

Jättebra inlägg. passar på att lämna en kommentar :-)

2010-01-19 @ 23:06:12
URL: http://beckahbitch.se
Postat av: Elin

sv: hejsan tack för du tycker att min igé med att stödja haiti var bra och du verkar ju också ha sånna idéer. kolla gärna in på min blogg igen för så kommer jag kolla in på din :)

2010-01-20 @ 14:28:00
URL: http://cokoo.blogg.see
Postat av: Linn-Lay

ahh oki:) händer det något skoj te helgen då?

2010-01-20 @ 16:33:32
URL: http://linnlay.blogg.se/
Postat av: linda - pictures, drawings, me

sv: tusen tack! :D

2010-01-20 @ 18:35:01
URL: http://lindaaaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0