SÄPO

Här kan du följa min blogg och se om det sker någon uppdatering

Jag hörde på radion idag om en Säpo-polis skall inför tinget i Uppsala nu på måndag för att han har utfört en våldtäkt och hot mot person (klicka här för att se artikel i Upsala Nya Tidning)   Han har bland annat arbetat som livvakt åt kungafamiljen. Personligen tycker jag att man har rätt att ställa högre moraliska krav på en person som jobbar i samhällets tjänst. De skall i vart fall inte utföra grova brott.
Police Constable at Classic Car Week in Rättvik, Fotograf Olle Nebendahl, bild lånad från Wikimedia Commons.

Polisen på bilden har inget med dessa händelser att göra.

Hans handling får mig att tänka på en kamrat även han anställd i livvaktstyrkan som tillsammans med en kollega utförde ett rån med sina tjänstepistoler.
Silverbbpistol. Fotogrf Jwo3, bild lånad från Wikimedia Commons.
I brist på bild och jag hittar heller inte någon fri bild av polisens tjänstevapen på nätet så det får bli en leksakspistol som illustration.


Han och kollegan var på uppdrag i Rio de Janeiro, och under en motionsjoggning på stranden Copacabana blev de rånade på sina plånböcker och id-handlingar. Efter rånet återvände de till hotellet och hämtade sina tjänstevapen och gav sig ut på jakt efter rånarna. Det tog dem ca 10 minuter att lokalisera gänget längre bort på stranden, när de kom i kontakt drog de sina vapen och krävde sina saker åter. Enligt min kamrat ville de även ge åter andra saker de stulit, men på grund av att deras handling inte var helt laglig ville de inte få en massa stul med det övriga stöldgodset. Då det nu gått några år borde detta rån vara preskriberat. Jag skulle inte tro på denna story om bara min kompis berättat den, men även kollegan som var med om rånet och ytterligare en kollega som var med i Rio bekräftade händelsen.

Ytterligare en sak som jag stötte på under dagen var en artikel i Nerikes Allehanda om att polisen grep sju rattfulla på tolv timmar, jag härmar Gert Fylking och utbrister Äntligen. För en gång skull hör man talas om att dessa tester görs på en helgdag, önskemålet vore kanske att samma typ av koll kunde utföras fredagsnätter och lördagar, Jag tror att detta skulle öka nykterheten bland landets bilförare.

På radion idag hördejag radioprogrammet Meny från Kalmar med Måns Rossander, Karin Fransson och Sven Ekberg, jag har missat att de har startat igen efter ett uppehåll under hösten. Som ersättning har Tomas Tengby svarat för programmet, men det har inte varit riktigt lika bra, jag har saknat några av de tidigare fasta punkterna som bland annat litteraturfrågan, den har gett mig tips på många bra och läsvärda böcker.


Kommentarer
Postat av: Elmertoft

Hej. Får du "blåstick" i dina bilder fast du följer mina tips i denna tråd? http://elmertoft-foto.se/2010/january/att-undvika-gra-blastick-i-foton-tex-snobild.html

2010-01-08 @ 16:09:37
URL: http://elmertoft-foto.se
Postat av: I D A :)

allt bra?

2010-01-09 @ 17:11:24
URL: http://aelfs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0