Vad är god konst?

Här kan du följa med för att se om det händer något nytt i min blogg

Det går att hitta ganska bra konst till bra priser om man letar lite. Prisbilden på konst är ju väldigt ojämn, just nu verkar det som namn som var relativt stora på 1940-1950 talet har rasat i pris.

Jag sprang för några årsedan över denna Carl Larsson 
Min köksa och min tvätterska, med andra ord Karin Bergö



och kunde inte motstå ett köp då priset var mycket rimligt, detta är oxå ett av undantagen till prisfall. Men stora namn som Edvin Ollers,  Robert Larsson  och krokimålaren Gideon Börje kan man idag hitta till mycket låga priser, det känns lite trist då dessa konstnärers alster håller en hög kvalité och klass.

Ett annat litet fynd jag hittade till ett bra pris var en teckning av Mary-Ann Verde-Tollin.
Krokiteckning med inslag av akvarell utförd av Mary-Ann Verde-Tollin

Teckningen är lite oanständig, så jag får väl fixa till ett par byxor åt gubben. Knepigt nog är de flesta bra krokiteckningar på gubbar utförda av fruntimmer, och om det är tjejer som stått modell är det oftast ett pojknamn i signaturen, varför vet jag inte, det skulle vara kul att höra en förklaring till detta.

Annars är mitt favoritobjekt olika humorteckningar eller politiska satirteckningar, på tidigt 1900-tal fanns ett flertal tidningar som enbart publicerade denna typ av bilder, tidningen Kasper, Strix och Söndags-Nisse, av dessa äldre tidningar återfinns idag bara Grönköpings Veckoblad som startade som en sida Söndags-Nisse.

Inget blir riktigt som man tänkt, idag tänkte jag åka iväg med saker till återvinningscentralen men på grund av den starka kylan tvingades jag jobba med min luftvärmepump som var helt nerisad, och eftersom jag för en gångs skull är ledig en dag mitt i veckan passade jag på att städa lite samt köra en diskmaskin, sortera tvätt och andra saker som man brukar tänka att det fixar jag i morgon. besöket på återvinningscentralen sparar jag till en dag med lite varmare väder, det har ju varit runt - 20 grader Celsius hela dagen och det känns inte så kul att stå ute och slänga skräp.

Från en mycket KÄR väns mamma fick jag ett paket Zoegas i julklapp, så nu ska jag brygga mig en kopp kaffe och bara njuta
Eget foto, 100106,




Kommentarer
Postat av: Tvillingarna

vilken e din favvo blogg? :D

2010-01-06 @ 15:48:42
URL: http://lizzyochbecky.blogg.se/
Postat av: Tvillingarna

vilken e din favvo blogg? :D

2010-01-06 @ 15:48:43
URL: http://lizzyochbecky.blogg.se/
Postat av: Sara

HiHi;D

Kul:)

Har du bloglovin på din blogg?

Tänkte följa dej:P<3

2010-01-06 @ 19:18:42
URL: http://skurutjejen.blogg.se/
Postat av: sissela

sv: Joo, det är ju bra att det finns någon som inte badar i foundation iaf :D

2010-01-07 @ 13:33:34
URL: http://sisselabjork.blogg.se/
Postat av: jenny

Är det du som suddat ut ögonen på mannen på bilden, för att skydda hans identitet:)

?

2010-01-07 @ 20:20:23
URL: http://bajsugglan.blogspot.com/
Postat av: Elena

Hej! Kul att du tittade in på min blogg! Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med om det där med krokierna. När vi tecknar kroki i skolan och så, då är det ju nästan alltif kvinnliga modeller. Det finns inte så många manliga. Så jag har ingen teori på ditt påstående. Men det var en fin kroki det där.



Kul med lite konst disskutioner!!



2010-01-10 @ 23:50:51
URL: http://fatpanda.blogg.se/
Postat av: Lena Rollmar Kårén

Jag gillar verkligen nakenstudien som du visar! Nu blir jag sugen att börja teckna naket igen!



Ta nu dig en kopp tea (lösvikt) och må riktigt gott!

2010-01-11 @ 21:24:11
URL: http://rollmar.blogg.se/
Postat av: Art By Tina

Sv. Tack så hemskt mycket, finns inget som värmer mitt hjärta som när jag får fin feedback om mitt skapande. Känns otroligt. Tack!



Inte illa att vara stolt ägare till en äkta Carl Larsson!

2010-01-13 @ 09:15:10
URL: http://artbytina.blogg.se/
Postat av: Johanna - www.johannajagendal.se

Svar: Tack så mycket! Inspirationen till teckningen har jag fått från en reklambild jag hittade i en modetidning för ett tag sedan. Men den bilden har jag bara haft som inspiration, och sedan tecknat resten på fri hand och gjort den till min egen. Just nu kan man vinna eftertryck av den teckningen på min blogg om du skulle vara intresserad! :)



Jag håller med ovanstående kommentar. Inte illa att vara ägare till en äkta Carl Larsson! ;)

2010-01-29 @ 10:55:06
URL: http://www.johannajagendal.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0