Dagens sommar i P1

Dagens sommarpratare Lennart Jirlow var en klart positiv överraskning. Som konstnär har han en något naivistisk eller småbarnslig stil som jag inte gillar. Vore det inte för att hans tavlor såldes för betydande belopp skulle han nog utan tvekan vara en mycket bra serietecknare, men ett helt tidningsavsnitt betalar bara bråkdelen av en av hans oljemålningar. Tydligen har han kommit i ropet mycket det sista året så Anne Lundberg från Antikrundan gjorde ett specialinslag om honom tidigare i våras och nu sitter han i Stockholm och är sommarpratare i P1. Efter att hört programmet drog jag mig till minnes att jag har Göran Sellgrens bok Tablåer ur ett målande liv som tar upp Jirlows konst, så jag letade reda på den för att läsa om vissa partier.
Tablåer ur ett målande liv, Göran Sellgrens bok om Lennart Jirlow. Bilden heter Målarens staffli och är utförd i olja 1977. Eget foto 201007

Största behållningen var Lennarts beskrivning av personligheter han har träffat och musiken i anknytning till dem. Det var många kända namn som räknades upp bland annat Torsten Ehrenmark, Povel Rammel, Lasse Lönndahl, med små anekdoter om dessa. En nyhet för mig var att den franske skådespelaren Jacques Tati var verksam vid Chinavarietén i Stockholm i slutet av 1940-talet.
Avfotograferad oljemålning från Göran Sellgrens bok om Lennart Jirlow. Motivet är Vilostund utförd i olja på 1960-talet. Eget foto 201007 Avfotograferad gouach från Göran Sellgrens bok om Lennart Jirlow. Motivet är Badande mamseller utförd i gouach 1978. Eget foto 201007 Avfotograferad oljemålning från Göran Sellgrens bok om Lennart Jirlow. Motivet är Modell utförd i olja på 1960-talet. Eget foto 201007

Aven karikatyrtecknaren Gurr (Rolf Gustafson) försäljning av skämtteckningar till Stockholms Tidningen nämndes, denna försäljning betydde att Lennart bara fick sälja en teckning för 15 kronor. Själv lyckades jag komma över denna Gurrteckning för en hundring.

Avfotograferad egen teckning av Gurr (Rolf Gustafson 1923-1962). Motivet är en politisk karikaktyr utförd i tusch. Eget foto 201007

För några årsedan träffade jag ytterligare en svensk konstnär som var bosatt och verksam i Paris. Bengt Olson ursprungligen från Kristinehamn, det skulle vara kul att höra honom som sommarvärd i framtiden, jag vet ju av egen erfarenhet att han har mycket att berätta, bland annat hur han lyckades få Pablo Picasso att placera en skulptur i Kristinehamn.

Avfotograferat eget lito av Bengt Olson. Av utrymmesbrist ligger denna oramad i en rulle. Eget foto 201007

Olsons och Gurrteckningen är avfotograferade egna alster medan Jirlow bilderna kommer från Göran Sellgrens bok. Som en liten extra bonus Lennarts farfar Sjöfararen Andersson konstruerade sitt efternamn Jirlow efter sjöfartstermerna Jira och Lovart.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0