Kända och glömda konstnärer.

Klickar man på ett blått ord kommer man till extra läsning om personen eller föremålet på en extern sida.


Häromdagen kom Evald från Tivedsbygdens konstförening in till mig med en kopia av ett fotografi av Ellna Hedvall (född Kulle) som hon tagit när några av dåtidens konstnärer målade en vägg på en restaurang, troligen som ersättning för mat och dryck.
Ivar Starkenberg, Karl Örbo, Okänd, Einar Foreth, Isac Grünewald, Robert Högfeldt, Jon And och Gösta Chatham målar en vägg på en restaurang som betalning för mat och dryck. Ellna Hedvall före 1941.
Från vänster till höger har vi Ivar StarkenbergKarl Örbo, Okänd, Einar Forseth,  Isaac Grünewald, Robert Högfeldt, Jon-And och Gösta Chatham.

Många av dessa konstnärer är idag relativt okända, jag har märkt när man nämner dessa namn så brukar folk bara känna igen Grünewald. Själv träffade jag Gösta Chatam på tidigt 1960-tal, tyvärr var jag så liten så jag har inte så mycket minnen från detta möte. När jag blev äldre och mer konstintresserad var Gösta sedan många år borta, men hans änka Alva berättade många episoder från hans liv. Något som inte är allmänt känt var att Gösta tog flygcertifikat tidigt i sitt liv. Detta var på den tiden då flygning var något utöver det vanliga. Under mina samtal med Alva funderade jag på att kanske försöka få ihop en liten bok om Gösta och hans olika konstformer inom revy, politiska skämtteckningar, radioreportage och hans tid som chefredaktör för tidningen STRIX.
Oljemålning på panå av Gösta Chatham Tavlan föreställer musikläraren Magda Chatham, som var syster till konstnären Gösta Chatham, det är Gösta som målat denna tasvla.  Chhatam med okänt motiv, eget foto 201006

Så samtidigt som jag gjorde lumpen 1983 passade jag på att gå igenom olika arkiv för att samla på mig allt som fanns i tryckta källor. När jag väl var klar med lumpen saknades tiden och alla klipp blev liggande i en stor hög, några år senare dog Alva och därmed var min främsta källa till en liten bok borta. Gösta föddes i Örebro 1886 med släktnamnet Pettersson, under tiden i gymnasiet läste han om staden Chatham i England, och han fastnade för detta namn så mycket att han ansökte om att få bära detta som släktnamn. I sitt första gifte med konstnären Mollie Faustman (Vagabonde) fick han sonen Erik mer känd som Hampe Faustman.

Stlleben av Mollie Faustman, född 1883 död 1966. Hon var barnbarn till Vendela Hebbe och Lars Johan Hierta.

Efter vissa olyckliga omständigheter kom Gösta lite i skuggan efter andra världskriget, så han sa upp sin fasta tjänst som järnvägstjänsteman vid SJ och flyttade till en liten stuga mellan Finnerödja och Laxå. Han avled 1961 och då var jag fyra år.

Teckning av Jon-And, tyvärr vet jag inte vem som är modell eller förlaga. Teckningen måste vara ritad före 1941 efdtersom detta var Jon-Ands dödsår
Även Jon-And hette från början något annat han föddes 1889 som John Erik Algot Andersson och var som Gösta Chatham verksam som tidningstecknare och teaterdekoratör bland annat på Operan i Stockholm där han arbetade under titeln kunglig hovmålare. Som brukligt, var även Jon-And gift med en konstnär i detta fall Agnes Cleve. Jon-And avled mycket oväntat 1941 på väg till sitt jobb på Operan.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0