Sveriges Radios Romanpris

Inget ont om ljudböcker men mina favoritförfattare måste upplevas i pappersform. Just nu tömmer jag bokhyllorna eftersom jag funderat på att köpa ett par Billy på IKEA. Jag genomför samtidigt en rensning av böcker. Planen var att rensa bort minst 25% av mina böcker, både inbundna och pocket. Men problemet är att böckerna hamnat i mitt svarta hål, det vill säja på golvet i sovrummet och matsalen. Saker som kommer in dit brukar inte komma därifrån så lätt, och extra svårt är det när det gäller böcker. När man var liten uppfostrades man ju i den tron att böcker var värdefulla och att man skulle vara rädd om boken. En bok är fortfarande värdefull för mig trots att det ekonomiska värdet är ringa, för bakom texten i en bok finns ju en tanke och en författare som ibland med vånda plitat ner sin text med pekfingersvalsen.
Travar mwed böcker som kräver nya hyllor, eget foto 20100315
Annars är det så idag att vi drunknar i böcker, nya romaner säljs för 200-300 kronor när de släpps och bara tre månader senare ligger de på loppis för en femma, detta är en mycket trist utveckling av det moderna samhället, samtidigt drunknar bokmarknaden av alla nya författare som sitter hemma och producerar böcker på sina egna datorer. Som det var förr när förlagen refuserade vissa alster var på ett sätt bättre, det kom inte ut så mycket skräp. Författare som nekades utgivning och kände på sig att deras alster var bra kunde ju gå vidare till nästa förlag för ytterligare utgivningsförsök, detta drabbade ju Astrid Lindgren som nekades utgivning av Pippi Långstrump vid första försöket. 
Bild hämtad från Wikipedia
Ljudböcker har jag inte provat på ännu, men jag försöker följa följetongen som går på radons kanal 1, det ger mig en möjlighet att få små smakprov av författare jag aldrig läst något av tidigare samt att man samtidigt kan utföra något arbete. Ibland har dessa uppläsningar varit så bra att jag inte kan vänta på slutet utan springer iväg till bokaffären för att köpa boken på stuts. Nu har jag i alla fall köpt en liten pryl som gör att jag kan lyssna på USB via bilstereon så nu gäller det att hitta en bra ljudbok till premiärlyssningen, då får jag – till skillnad mot om jag hör på radion – välja själv vad jag vill lyssna på.

I kväll delades även Sveriges Radios Romanpris för 2010 ut till Aris Fioretos för boken
"Den siste greken".  jag har inte läst något som denne författare producerat och jag hoppas att boken kommer att gå som följetong i P1.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Anki

Kul å få se litet hörn

2010-03-18 @ 00:14:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0