Märklig målsättning.

Jag råkade ramla över ett exemplar av gratistidningen Metro i helgen, det var en klart läsvärd tidning och helt klart värt sitt pris. På sidan 4 studsar jag till Polisen i Värmland skall halvera sina blåskontroller under 2010, och polisförbundets ordförande Kristina Alvendal har som mål att rapportera minst 4 600 rattfyllerister och 2 000 drogpåverkade bilförare under året. Jag trodde in min enfald att målet var att inga rattfyllerister rapporterades på de utandningsprov som genomförs. Som jag ser det borde ingen påverkad person överhuvudtaget framföra ett fordon, därav borde resultatet vara 0 rapporterade. Vad händer om man inte når upp till målet 4 600, skall man lura i folk alkohol och placera dem i olika fordon så man kan gripa dem.
Egen bild från tidningen Metro fredagen 7/5 2010
Nu vet jag inte exakt hur det är i New York idag, men när jag var där 1998 hade de just infört begreppet 0-tollerans Manhattan, inte bara bland bilförare utan även bland befolkningen i stort, och det var ganska häftigt att kunna gå omkring mitt i natten i en så stor stad utan att känna sig rädd eller orolig. På dagarna såg man hur gatumusikanterna visade upp tillstånd att för att få stå och spela eller de två poliser bara slängde iväg en blick och ett gäng med lite skränande ungdomar blev genast lugnare. Till och med detta med tiggeri som man har stött på lite runt om i Sverige förekom inte eftersom detta var förbjudet. Jag skall kanske tillägga att detta inte gällde riktigt hela Manhattan under ett besök i Harlem gick jag till en kiosk för att handla och där var försäljaren beväpnad med ett hagelgevär.  


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0