Adolf Hitler

Genom åren har jag läst en hel del om andra världskrigets historia. Men för att kunna ta till sig all information måste man då även läsa de inblandades personbeskrivningar eftersom detta kan vara en vägledning om varför vissa beslut tas redan från 1920 fram till 1945.

När jag läste Alan Bullocks  tegelstenstjocka biografi om Adolf Hitler En studie i tyranni, beskrevs hans önskan från unga år att bli konstnär.
eget foto av alab bullocks bok Hitler en studie i tyranni, 201011
I boken nämns det nästan med raljerande ord om hur han avvisades från konstakademien i Wien 1907 på grund av hans oförmåga att måla och teckna. Enligt boken skall rektorn yttrat att Hitler inte var född till målare, utan han skulle försöka bli arkitekt eller någonting ditåt.

 

Först häromdagen råkade jag se en avbildning av Hitlers konst, och i mina amatör konstkritiker ögon var den avbildade akvarellen inte så dålig. Den är ju utförd av en konstnär som saknade formell konstutbildning och var autodidakt, och meningen med konststudier är ju att man skall förkovra sig inom ett konstområde. En del av Hitlers tavlor fanns fortfarande att köpa i Wien långt in på trettiotalet, då de fått ett värde för samlare.
Akvarell utförd av Adolf Hitler, bilden hittad på nätet, upphovsrätten till bilden upphör 70 år efter skaparens död, med andra ord 2015. Men det anses tveksamt att verket har en verkshöjd

Tänk om dessa personer på akademin släppt in den unga Adolf som elev på skolan 1907. Vem vet, kanske skulle han inte tagit sig över till Tyskland och bli korpral i tyska armen under första världskriget, utan stannat kvar i Österrike som en erkänd och aktad konstnär.

 

Tänk vad hela världen skulle ha vunnit på det, ingen förintelse, inget andra världskrig, ingen järnridå och slutligen kanske ytterligare ett konstnärsnamn att lägga på minnet.


För skojs skull har jag lagt ut akvarellen som en konstnärsfråga på Antikprat, huruvida personerna har knäckt detta innan jag hinner få ut detta blogginlägg återstår att se.

Japp ibland går det fort signaturen Gbg lyckades lösa det på mindre än 10 minuter,



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0