Anuskakören

På vår lilla ort har det funnits många olika sångkörer och grupper genom åren. Som liten brukade man höra manskören sjunga live på valborgsmässoafton. Dessutom har de kristna organisationerna så som kyrkan, Filadelfia med flera haft egna körer.
eget foto 201011 
För något årsedan deltog även vår lilla ort med en kör i TV4 programmet körslaget. Kören tävlade under namnet Team-Lotta, efter körledaren Lotta Engberg. Då hon är några år yngre än mig hade jag redan slutat på Centralskolan när hon pluggade där. Mitt första minne av Lotta är från London, när jag var på en kurs i England under 1970-talet, samtidigt var Laxå blåsorkester där och spelade, och vem var det då som gick längst fram som drillflicka om inte Lotta Pedersen, senare gift Engberg, och som med tiden kom att få en enastående musikkarriär.



I kväll var jag och lyssnade på Anuskakören som gav en helt underbar konsert. Kören startade för ett par årsedan på initiativ av Anuska Lantz (Bichis), och idag har kören ett 30-tal kvinnliga sångare. De har gett några konserter tidigare men tyvärr har jag inte haft möjlighet att bevista tillställningarna. Efter att jag har sett och hört kvällens konsert kan jag bara konstatera att jag har missat något mycket bra.
Anuskakören med Ulla Britt framför mikrofonen. Eget foto 201011
I första delen avverkade de ett antal sånger med julanknytning och sången Änglarnas julsång var helt ny för mig. Bland övriga julsånger jag fastnade för var deras framförande av Tänd ett ljus och Stilla Natt. Trots att det påstås att vi är ett sjungande folk, var det tyvärr inte så många som deltog när möjligheten gavs att deltaga i allsång i ett julmedley, trots att texterna återgavs i programbladet.
Anuskakören under konsert i Bergfästet. Eget foto 201011
I andra avdelningen övergick man till lite schlagerfavoriter, och Abba medley med bland annat Mamma Mia och Money, Money, Money dessa gav rysningar i hårstråna på underarmarna. 
Anuskakören  eget foto 201011 Anuskakören eget foto 201011
Extra kul var det att se några av mina skolkamrater i kören, och jag slogs av tanken att de har ju inte förändrats ett jota sedan vi slutade skolan för åtskilliga årsedan.

Nu skall jag koppla upp mig mot SVT, och leta efter några inslag i programmet Landet Runt, de lär ha sänt två långa inslag om utgrävningarna vid Ramundeboda kloster som jag missat eftersom jag nästan inte tittar på TV. 
Källare under utgrävning vid Ramundboda kloster. Eget foto 201007 



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Lena

Tack för din kommentar! Jag hoppas att du får en underbara dag och en härlig advent! Kram

2010-11-28 @ 10:07:39
URL: http://rollmar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0