Irja Browallius på Edinstiftelsen

Jag passade under helgen på att besöka Edinstiftelsen på vår lilla ort. Orsaken var att jag för ett tag sedan fick reda på att lärarinnan och författaren Irja Browallius (1901-1968) tidigare varit bosatt på orten. När jag förhörde mig i bokhandeln om någon av hennes böcker visade det sig att dessa var utgångna från förlaget.
eget foto 201011 av före detta ESAB-resturangen, senare Bodarne Krog och numera hemvist för Erik Edinstiftelsen.
Hon var dotter till var till skådespelaren Carl Browallius, och utbildade sig till lärare efter att hon först studerat medicin och konst under något år. Efter lärarutbildningen fick hon en lärartjänst i Glottra, sydöstra Närke, 1927-1937. Men redan 1934 debuterade hon som författare med boken Vid byvägar och älgstigar : berättelser från sydöstra Närke. När hon väl bestämde sig för att sluta som lärare flyttade hon till vår lilla ort. Jag har frågat runt lite bland de äldre på orten och någon har nämnt att hon bodde i en av flyglarna till Laxå Herrgård.
Östra flygelbyggnaden vid Laxå herrgård använd av Irja Browallius som bostad, numera hotell. bild lånad från Wikipedia
Till min glädje hittade jag några av Browallius böcker i Edin-stiftelsen källare och efter att jag läst de små sammandragen på baksidan valde jag ut romanen Instängd som blev hennes sista bok. Jag har hört att hon även har skrivit något om trakten häromkring, så även om jag inte kommer att gilla denna bok, finns det något av hennes verk kvar för mig att leta efter.
Eget foto av omslaget till Irja Browallius roman Instämgd.  201011

Efter lunchen idag passade jag på att lyssna när tredje och näst sista avsnittet av Bokcirkeln sändes, det är väldigt fascinerande att höra hur de diskuterar Charlotte Brontës bok Jane Eyre. Idag drog samtalet iväg lite om olika namn och jag studsade till lite när jag hörde att  Alexandra Ahndoril även har Svensson med i sitt dopnamn. 

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0