Tivedsbygdens konstförening

Nu i helgen besökte jag Tivedsbygdens konstförenings adventutställning på vår lilla ort. Detta brukar vara mitt avslut av det gångna konståret. Förr i tiden brukade man benämna öppningsdagen med ordet vernissage som kommer från den tiden då konstnärerna fernissade sina målningar, detta gjordes precis innan öppningen av en utställning så lukten av fernissa hängde tjock i utställningslokalerna.
eget foto på några av liselotte ströms akvareller, 201011
Som vanligt har föreningsmedlemmarna producerat en stor mängd bildkonst från teckningar, akvareller och i olja. I år fäste jag mig för några akvareller av Liselotte Ström, men på grund av tidsbrist blev det bara en snabbgenomgång av de utställda alstren och jag tänker återvända någon kväll i veckan för att studera verken bättre.
Eget foto från konstutställningen under advent 201011
Även vinsterna i konstlotteriet såg i år ut att hålla en mycket hög klass, och jag skulle kunna tänka mig att ha flera av tavlorna på väggen hemma.
Eget foto från konstutställningen under advent 201011
För att övergå till något helt annat, min första kontakt med ordet vernissage var i Stieg Trenters bok Farlig fåfänga som min lilasyster köpte till mig när jag var i trettonårsåldern. I just den boken gör fotografen Harry Friberg debut som stående figur i Trenters böcker. Handlingen i boken hänger ihop med just konst, eftersom Friberg blir inbjuden att besöka en konstutställning som skall ha vernissage påföljande dag.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0