Harriet L

 

Radioteaterns klassikerscen gav nu i helgen Harriet L, med manus och regi av Agneta Elers Jarleman och med tonsättning av Gunnar Edander.


Harriet Löwenhjelm (1887 - 1918) är nog mest känd som författare även om hon själv hävdade att hon var konstnär med konststudier för Kerstin Cardon samt vid Konsthögskolan i Stockholm där hon blev utesluten att fortsätta på skolans tredje årskurs, eftersom hennes konststil inte uppskattades av hennes lärare. 
Harriet Löwenhjelm bild lånad från nätet,
Jag måste erkänna att Agneta Elers Jarlemans tolkning av Harriets liv både som litterärgestalt och bildkonstnär gav mig mycket att fundera på. När jag försökte läsa på litet om hennes levnadsöde hittade jag inte mycket, det enda jag hade hemma var svenskt Konstnärslexikon som tar upp cirka tre spalter text om Harriet. När man lyssnade på pjäsen kom det fram massor av små anekdoter om hennes liv. Det som förvånade mig var att hennes äldre bror läkaren Carl Löwenhielm som själv led av tuberkulos överlevde sin syster trots att han insjuknat före Harriet.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,


Kommentarer
Postat av: susi

Hej!



Ngr Löwenhjelmtips.

På stadsbiblioteket i Sthlm pågår 21 feb. - 20 mars en fotoutställning om Harriet Löwenhjelm med flera unika fotografier, som till dags datum legat bortglömda i en flyttkartong på vinden.



Möt Harriet från unga år i Helsingborg fram till sanatorievistelsen i Romanäs där hon avled i tbc 1918. Även teckningar och akvareller.



3 mars kl. 14.00



Release för biografin ”Att skjuta en dront” om författaren och bildkonstnären Harriet Löwenhjelm skriven av Boel Hackman på Bonniers förlag.



Teater, sång och musik i Rotundan ur pjäsen ”Harriet L”.



Vi möter: Boel Hackman, Mirja Burlin, Mattias Käck, Agneta Elers-Jarleman, Gunnar Edander och Nanna Walderhaug.

2011-01-25 @ 11:13:34
URL: http://biblioteket.se/default.asp?id=193364

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0