Lokala konstnärer och kulturarbetare

Jag fick för cirka ett år sedan iden att försöka sammanställa en liten skrift om ortens alla lokala kulturarbetare, många av dessa är ju inte så kända att de kommer med i ett konstlexikon eller annat uppslagsverk. Men lokalt kan de ha varit väldigt kända under sin levnad. Idag finns det inte många kvar som kan berätta om de lokala konstnärerna som var verksamma på orten före 1930. Efter att jag har pratat med några äldre konstintresserade personer har jag lyckats skrapa ihop ett 50-tal namn som har varit verksamma som bildkonstnärer. Detta att skapa ett register över ortens kulturarbetare kunde vara en idé för Hembyggsföreningen eller Konstklubben. Några av dessa konstnärer så som Frans TiménGösta Chatham, Sven Östberg och Roger Simonsson går det att läsa om i olika lexikon, men alla de andra har bara nått sin storhet lokalt, så det är stört omöjligt att hitta någon information om dessa i tryckta källor eller på nätet.
Liten olja på pannå, storlek ca 8x20 cm, utförd av Armand. Under 1960-talet fanns det ett Armandsällskap i södra Närke. Armand var far till konstnären Karl Hallberg
Personligen har jag inte så många av dessa 50 lokala konstnärers alster, men jag brukar köpa något varje år dels för att uppmuntra skaparen av verket, men också för att jag kanske gillar motivet, eller motivets lokala anknytning. Givetvis har jag inte plats på mina väggar för alla tavlor, men med en stor vind kan man förvara ganska många där. Men eftersom jag har fler tavlor än plats på väggarna brukar jag låta dessa bilder byta plats då och då. En tavla som stått magasinerad något år kan kännas helt ny när den åter kommer på väggen, och man ser på den med ett annat perspektiv. Många av de lokala konstnärerna är amatörer och autodidakter, medan andra har en konstutbildning i botten, men på grund av behovet av att kunna livnära sig så har de i dag ett civilt arbete och skapar på sin fritid.
Akvarell utförd av Sixten Edlarsson, sin dagliga utkomst fick han som verkstadsarbetare på ESAB. Akvarellen är daterad 1990 och har namnet Staden tränger sig på. Oljemålning med Klostret i Ramundbodasom motiv, utförd av Hugo Elfström på 1940-talet Akvarell utförd av Sixten Edlarsson, den är inte daterad, men inköpt personligen av Sixten under 1980-talet.
Jag slänger in några små miniatyrer på några av ortens bildskapare, jag vet att upphovsrätten gör att man inte får publicera bilder hur som helst, men enligt lagen skall verket ha något som kallas verkshöjd, och det kan i vissa fall vara tveksamt om dessa når dit. Till var miniatyr finns en liten underliggande text om vem som skapat verket. Många har genom åren hämtat motiv från trollskogen i Tiveden medan andra har haft centralorten i blickpunkten. Några som varit verksamma på orten har lämnat orten bland annat Hans och BrittMarie Wirgård, som numera är verksamma utanför Arvika.
Teckning utförd av Bertil Björsson. Bertil föddes 1909 och medverkade bland annat i utställningen Länets Konst 1964. Han genomförde ett flertal utställningar ihop med Eivin Granath från Örebro. Ett vintermotiv i olja utfört av Irene Hansen.  Akvarell utförd av Karl Hallberg, motivet är hämtat från skogarna i Tiveden. Karl var son till konstnären Armand. Liten akvarell utförd av Taimi Westerlund, tavlan är daterad 2001 och heter Våren II
Till detta kommer sedan de som har varit verksamma som författare, dansare och musiker där har jag bara skrapat lite på ytan och fått fram bland annat Irja BrowalliusBirgitta Stenberg. Britt DambergLotta Engberg samt dansaren Gert Andersson.
Oljemålning med Stenhuset i Röfors, huset är numera rivet. Utförd av Nils Älgemyr på 1980-talet




Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0