Ibland är man lite sent ute,

 

så också med denna blogg den borde ha präntats ner redan under lördag kväll eller söndag morgon. I lördags visades programmet Här är ditt liv på televisionen. Denna gång valde Ingvar Oldsberg att porträttera en person som de svenska televisionstittarna föreslagit. Redan Lasse Holmqvist gjorde något liknande på sin tid, där han valde ut några gäster som var totalt okända bland den stora allmänheten, och jag  minns mycket väl programmet om Vietnamveteranen Björn Dahlin som deltog på den amerikanska sidan kriget. Det programmet visade att även en helt okänd person kan ha en enormt spännande levnadsberättelse.

 

Nu porträtterades en för mig helt okänd person, Lena Maria Klingvall som  föddes utan armar, och med ett ben kortare än det andra. Man måste imponeras av hennes framgångar i livet dels två guld och ett brons på VM i simning, samt hennes karriär som sångerska i Japan. Det är underbart när man ser en person som har haft en så udda start i livet kunna ta sig för nästan allt med ett leende, och hela tiden försöka spränga gränserna där andra påstår att det där går inte, det där kan du inte göra och så vidare. 

Det som imponerade mest på mig var hennes mångsidighet, med verksamhet som simmare, sångerska, författare, och konstnär. Säkerligen har hon även andra talanger som på grund av tidsbrist i programmet inte berördes. Detta var ett av de få av höstens omgång av Här är det liv som jag gärna ser en gång till, och tack vare att programmet ligger ute på SVT play kan man se det när man vill.

 

Hon är själv en av stipendiaterna i Mun- och Fotmålande konstnärers förening samt lyckades genomdriva att rumänska Sergiu Nichescu fick ett konststipendium från Sverige. Själv har jag inga orginaltavlor skapade av någon medlem i Mun- och Fotmålande konstnärers förening, men jag har genom åren köpt en del vykort som har postas till bekanta.




Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0