SF-25

Vingarne, är en svensk stumfilm från 1916 i regi av Mauritz Stiller. Jag har själv inte sett den och trodde väldigt länge att det var en film om flygets barndom, jag läste som vanligt för fort och fick för mig att filmens titel var Vingarna. Senare fick jag reda på att det var en skulptur utförd av Carl_Milles placerad både i Stockholm och Göteborg  med det korrekta namnet Gosse med örn skapad 1908. 

Nu i helgen inledde jag tillsammans med några flygande kamrater renovering och slipning av ett par vingar till en Scheibe SF_25 i Skåre och detta jobb måste vara klart i mitten av oktober då nästa flygplan skall i för årstillsyn i dessa lokaler. Trots att flygplanet är från 1970-talet har man använt i stort sett samma teknik vid nybyggandet av detta flygplan som de flygplan som tillverkades för 100 årsedan (trä duk och järnrör).
Bild av en SF 25 motorsegelflygplan. Lånad från Wikipedia
Eftersom ena vingen har en liten skada i faneret tog jag på mig att byta ut den dåliga biten, och under dagen lyckades jag såga bort den spruckna delen. Under veckan skall ny flygplywood anskaffas så att lämpliga bitar kan laxas in nästa helg. Att arbetet förlöpte enligt den arbetsplan vi pratade om i måndags kväll bevisas av att den ena vingen där färgen bara skulle slipas ner i stort sett är klar.
Vingens undersida SF 25 med bortsågad skadad del. Eget foto 201009 Ovansidan av en SF 25 vinge med skadade partier borta. Eget foto 201009 Slipning av vänster vinge. Eget foto 201009  Höger vinge under bearbetning med slipning och den skadade biten avlägsnad. Eget foto 201009

Att dagen har flyghistorisk anknytning får bevisas av att det idag är exakt 100 årsedan som flygbaron Carl Cederström deltog i landets första flygtävlig på Lagårdsgärde i Stockholm. Under flygveckan lyckades han segra i flera olika tävlingsmoment mot dansken Robert Svendsen som näsligt nog var den första flygare som flög över Öresund.
Flygbaron carl Cerderström, bild lånad från Wikipedia. 


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0