Tre nya öltyper


Tre för mig nya öltyper, jag passade för ett tag sedan på att kontrollera vad systenbolaget har för nya alkoholfria öltyper, och till min glädje hittade jag en ny variant från Spendrups samt en spansk variant bryggd på humle, kornmalt och äpplejuice.

 

Tyvärr var båda typerna en besvikelse, innehållet i Spendrusflaskan smakade exakt samma som den alkoholfria Norrlands Guld som tillverkas av Spendrups. Jag misstänker att de helt enkelt tappar upp samma öl i en glasflaska och marknadsför den som ett extra alternativ.

Eget foto 201009 

Den spanska ölen, San Miguel kan jag inte med bästa vilja klassa som en öl eftersom äppelsmaken tränger igenom mycket starkt, snarare borde den marknadsföras som en alkoholfri cider.

 

Den tredje typen var en riktig starköl från Danmark som marknadsförs under namnet Mikkeller Jackie Brown. När man läser etiketten på flaskan får man stora förväntningar på att det skall bli en smakupplevelse utöver det vanliga.

 Eget foto av en Mikkeller Jackie Brown flaska. 201009

Enligt texten på hyllkanten skulle ölet ha en nyanserad, maltig, hummelaromatisk doft med inslag av pumpernickel, sirap, humle, mörk choklad och lakrits. Det var många av dessa smaker jag inte hittade, vare sig lakrits eller choklad fanns med i detta öl enligt mina smaksensorer.
Baksidetext från ölflaskan Mikkeller Jackie Brown. Eget foto 201009

Jag passade på att avnjuta detta öl till ett bra TV-program men smakupplevelsen var inte värd de 34.90 som flaskan kostade. När jag tittade på systembolagets hemsida såg jag att de även marknadsför ölet Mikkeller Black Tie från samma danska bryggeri, priset är 99 kronor för en flaska, funderar lite smått på att offra det beloppet på en flaska till julafton som en egen liten julklapp till mig själv. För mer information om bryggeriet hänvisas till dess hemsida www.mikkeller.com som inte har mycket att tillföra eftersom sidan är under konstruktion.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0