Janssons café

I dagens blogg skall jag skriva om något som kan upplevas tidigast om ett år. På värmlandsnytt såg jag för ett årsedan ett inslag om ett litet sommarcafé i Skåre utanför Karlstad. Förra året när jag besökte platsen visade det sig att de redan stängt för säsongen så min resa till Skåre var då bortkastad.

Eget foto från caféet i Skåre 201108 

Vis av skadan tänkte jag att nu i år skall det bara bli av, men som vanligt rinner dagarna bort och för cirka två veckor sedan blev det i alla fall av. Som vanligt var jag ute i grevens tid eftersom det var sista helgen som Janssons café var öppet. Innehavaren som till vardags jobbar som lärare har inte möjlighet att driva verksamheten medan skolåret pågår.

Eget foto från caféet i Skåre 201108 Eget foto från caféet i Skåre 201108  Eget foto från caféet i Skåre 201108

Det unika med caféet är att de har försökt att återskapa en 30-40 tals miljö med bord utomhus på gräsmattan. Det fanns till och med några bord inne i ett växthus. Allt porslin som är av äldre datum är udda detta betyder att inga vid bordet har likadana koppar eller fat. Till de klassiska bakverken räknas kanelbullen, och just dessa bröd var helt underbara, stora saftiga och med en riktig smak av kanel. 

Eget foto från caféet i Skåre 201108

Utöver caféverksamheten används ett utrymme där lokalt inbjudna konstnärer får ställa ut sina alster vid mitt besök visades Bernt Johanssons naturnära motiv. Detta med den konstnärliga verksamheten var en liten bonus med mitt besök och jag blev väldigt imponerad av de konsthantverkföremål som var utförda i betong och porslin, detta var ett nytt sätt att utnyttja sitt trasiga porslin, och det är bara fantasin som sätter gränsen för vad som kan åstadkommas med så små enkla medel och porslinskross.

Eget foto från caféet i Skåre 201108 Eget foto från caféet i Skåre 201108

 

 

 

 



Kommentarer
Postat av: Gitte Jansson

Janne, Janne,

Vilken uppmuntran och vilken fin beskrivning av mitt lilla café! Du skriver att du uppskattar hantverket och jag vill bara säga att du är en hejare på att ta bra bilder. Det är inte ofta man är med om det. Tack för att du ville dela detta med oss!



Välkommen tillbaka nästa år,

Gitte

2011-08-23 @ 21:18:32
URL: http://cafejansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0