Sommarbesök

När man är uppväxt på en liten ort som vår lilla ort lär man med tiden känna de flesta urinnevånarna. Eftersom jag jobbar som jag gör är det lätt för personer i förskingringen att få kontakt med mig när de besöker orten, så även detta år, då ett stort antal skolkamrater kommit för att säja hej och bli uppdaterade i det senaste skvallret.

 Eget foto 201108

Ett av de roliga besöken i är svarade Per och Gerd-Reidun för, vi kom i samspråk om ett flertal ämnen från de äldre brunnshusen ute i vid Porla_brunn till skolkamrater som flyttat från orten.

Bild lånad från wikipedia Bild lånad från wikipedia Bild lånad från wikipedia


Trots att orten är liten har ett flertal av våra skolkamrater fått toppjobb eller gjort sig positivt bemärkta på andra sätt. Vi har ju Ulf Kappen som numera är stjärnkock, jag minns när han sommarjobbade som gräsklippare på Esso Motorby där även hans mamma jobbade i resturangen.

Flygfoto över Esso motorby i Laxå från tidigt 1960-tal

Eller Lotta Pedersen som var blåsorkesterns drillflicka, så här i efterhand blir man lite fundersam till varför hon inte fick spela ett instrument, då hon i botten är musiker och inte dansbandssångare. En nyhet jag fick höra av Per var att en av mina skolkamrater som tog segelflygcertifikat samtidigt med mig idag sitter som en av de högre cheferna på Volvo, detta har han inte nämnt ett ord om fast det skulle säkert bara bli flygprat ändå när vi träffas. Även Pers bror har utmärkt sig inom musiken med sitt stränginstrument. jag minns tydligt när han flyttade in hos min lillasyster i Stockholm för att bedriva musikstudier.

 

Det knepiga är att så många har valt att bli journalister, Anders som man lekte en hel del med som liten, avslöjade en sak i tidningen där han arbetade vilket resulterade i att redaktionslokalen blev bombhotad, samt att han behövde beskydd under en period, en av de andra som blev journalist är Claes Löfgren som är verksam som utrikeskorrespondent vid SVT. Claes var en riktig spjuver i sin ungdom, han och hans bror hittade ofta på små hyss, bland några av de komiska sakerna var att de växlade plats på ICA och Konsums flaggor så att båda butikerna gjorde reklam för konkurrenten.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0