Som vanlig är jag lite sent ute

och så även med denna blogg, eftersom det hela utspelades i lördags. Mariebergsteatern i Karlstad har under några år spelat en del farser på sin friluftsteater. I år hade man valt att inte visa någon av Ray Cooneys pjäser som har blivit stora publikframgångar tidigare. (Kuta och Kör 2009 och Hotell liggaren 2010).

 Eget foto av programbladet till pjäsen Prima Donnor

I år har man istället valt att ge uppdraget till advokaten och pjäsförfattaren Ken Ludwig och hans pjäs Leading Ladies som till dens svenska premiären har fått titeln Prima Donnor. och en handling som utspelar sig i Värmland Det Ken har lyckats med i den här pjäsen är att under första akten bygga en spänning och en massa förväntningar med många lösa trådar som gör att man nästan vill avstå från paus och gå rakt på andra akten.

Eget foto 201106  Eget foto 201106 Eget foto 201106

I andra akten höjs tempot avsevärt och det kändes som om andra akten var över på 15-20 minuter fast den i själva verket tog cirka en timme. I år lyckades Göran Gillinger dominera scenen, kanske är jag lite subjektiv i min åsikt här, men i år behövde han inte dela den ledande rollen med en känd skådespelare som Johannes Brost. Av de skådespelare som tidigare medverkat i friluftteaterns ensemble saknade jag Stig Torstensson som trots sitt kärva framtoning verkar vara en utmärkt komediskådepelare.

Eget foto 201106  Eget foto 201106  Eget foto 201106 från Prima Donnor i Karlstad
Har du /ni inte besökt denna teater kan jag bara rekommendera ett besök, eftersom biljetten är värd vartenda öre man betalar.

Eget foto 201106 från Prima Donnor i Karlstad



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0