Fråga i lokalblaskan

För någon vecka sen ställdes en fråga i lokalblaskan om en märklig tång. Redan när jag såg bilden kände jag igen verktyget eftersom jag använder en identisk likadan i mitt dagliga jobb, men för min del att svara till tidningen var ingen idé eftersom det första svaret som skrevs in var rätt. Trots det fortsatte det att komma in andra förslag vad tången kunde användas till. Några var rätt roliga, andra helt knasiga föreslagen var bland annat någon form av skinntång eller någon form av multiverktyg. När sedan tången kom ut i tidningen på nytt en vecka senare med samma fråga, och lika knepiga svarsförslag, (bland annat skränktång eller en tång för att skala elkabel) kunde jag inte hålla mig längre.

 Eget foto av JP Brants verktygskatalog

Så jag letade reda på en äldre katalog över verktyg, fotade av sidan och postade in den till Lars-Göran Månzon på lokalblaskan, därmed torde problemet vara löst.

Eget foto 2011 av JP Brants verktygskatalog från 1900

Det som jag personligen reagerade mest på i den äldre katalogen var priset, det kändes väldigt billigt att den bara skulle kosta 1 krona och 50 öre år 1900, för skojs skull tittade jag in på riksbankens hemsida och kunde där läsa att en metallarbetare tjänade ca 3 kronor i timmen år 1900. helt plötsligt blev tången rätt dyr.  

 Eget foto 2011  på en borr och slipmaskin från JP brants verktygskatalog 1900

Detta fick mig att fundera, jag har en tång som jag använder nästan dagligen på jobbet, de flesta som ser tången frågar vad sjutton detta är för tång?

Eget foto 2011 

Tja varför inte fundera lite, och se om det ploppar upp någon idé om vad den skall användas till. Facit visas längre ner på sidan..

 Eget foto 2011

 

Var det knepigt????

 

Här nedan visas i alla fall rätt svar, det roliga med just detta och verktyget som efterfrågades i lokalblaskan ser exakt likadana ut om man beställer dem i dag, tala om utveckling eller så står tiden stilla inom urmakeriet.

Eget foto 2011 av JP Brandts verktygskatalog från år 1900 Eget foto 2011 av JP Brandts verktygskatalog från år 1900


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0