Hembygdsfilm

I kväll efter jobbet var jag med om en liten udda uppgift på vår lilla ort. Det var så att hembydsföreningen har hittat filmmaterial från den period då gräsklubbarklubbens fält färdigställdes av ingenjörsoldater från Svea livgarde.

 

För min del var det mycket spännande att få se detta filmmaterial då stora delar av filmen var inspelad samma år som jag själv blev medlem i klubben. I ett av avsnitten kunde man se Mats Johansson kasta en hink vatten över en segelflygelev som just gjort sin första ensamflygning. Även att se min egen flyglärare Rolf Eriksson, väckte upp en hel del tankar om den tid vi två tillbringade i skolflygplanet. I filmen fanns även ett litet inslag från vår stora flygdag 1973, där man kunde se Emilio Azcarate  utföra en looping med sin rödmålade Tiger Moth, eftersom flottören i förgasaren hängde sig när flygplanet flög uppochner stannade alltid motorn när flygplanet var på toppen i vart loopingvarv. Tyvärr havererade flygplanet 1981, och jag har själv sett delar av den havererade kroppskonstruktionen uppmonterade på en hangarvägg i Eskilstuna. Bland andra piloter som förekommer i filmen fanns även klubbens lärare Hans Köpcke som genomförde en avancerad flygning med stt Mucha segelflygplan, samt Björn Löwgren som visade upp sin Snoopy (SK 16 ).

 

Det var inte så lätt att vara speaker till ett filminslag som man inte har sett tidigare, så det skall bli kul och spännade att få se slutresultatet när filmen är ute till försäljning.

 Akvarell av Sven Läth, eget foto 2011

Intervjun gjordes på ABF:s lokaler på vår lilla ort, och medan jag väntade på min tur att titta på finmaterialet passade jag på att titta på väggarna för att ta till mig av de olika konstverken som hängde där. Till min förtjusning såg jag att det fanns två akvareller utförda av Sven Läth. Jag har tidigare stött på hans tryckta diktsamlingar samt några tuschteckningar som jag har liggande i någon låda, men akvareller från hans hand har jag bara hört talas om. Sven Läth var en så mångfacetterad personlighet så han borde få ett eget blogginlägg i framtiden.

Akvarell av Sven Läth, eget foto 2011 


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0