Lucia med pepparkakor

vår lilla ort har årets luciatåg på Kanalskolan diskuterats mycket i
lokalblaskan och rikspressen, dessutom har massor av bloggar skrivits om årets luciatåg,
 

Jag förstår lite av tankegången med att förbjuda elever till att klä ut sig till pepparkaksgubbar, De bruna dräkterna de bär ger ju en koppling till färgade personer. Så namnet pepparkaksgubbe bör inte användas, eftersom det är föråldrat (och lätt kan förknippas med) slavar, förtryck och brist på respekt för människors lika värde. För säkerhets skull har jag letat reda på alla pepparkaksformar som föreställer gubbar och gummor, dessa kommer väl till pass i metallåtervinningen, så att jag inte riskerar att bryta mot de oskrivna reglerna som gäller de mänskliga rättigheterna.

Det var ju bara något år sedan debatten om Negerbollens namn var på varenda löpsedel. Till och med Svenska Akademien kröp till korset och bytte ut ordet Negerboll mot Chokladboll 2006.  

Eftersom pepparkakor även förekommer i formen av små grisar
Finns ju även risken att man kan koppla N*g*e* till att vara små nöff nöff så föresäkerhets skull borde vi kanske även förbjuda pepparkaksgrisar.

Tänk vad mycket enklare det var när jag själv var liten och gick på lekskolan. då var det ingen som reagerade på vare sig pepparkakor eller negerbollar. Tyvärr har jag inte kvar något foto från den tiden man var utklädd till pepparkaka så det får bli en liten stjärngosse.

 

Som en liten avslutning har lokalblaskan publicerat en liten analys varför denna händelse fick en sådan uppmärksamhet, där bland annat rådet ges att även ta med en glad Buddha mitt i Luciatåget!

 

För att inga bilder av pepparkaksgubbar skall få spridning har några skolor i länet beslutat att det råder fotoförbud av luciatågen .

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0