Elvis o Kent

Elvis Presley  är inte min största favorit bland musikartister. Tack vare att han sjöng in över 900 sånger, har jag dock hittat vissa låtar som jag ändå tagit till mig. Inte minst liveframförandet av Are You Lonesome Tonight?,  där en av flickorna i kören sjunger falskt vilket får som resultat att Elvis drabbas av ett skrattanfall.

 

 
 
Hur som helst kom Elvis och hans sånger upp till diskussion under en lunch på skafferiet för ett par årsedan. En vid bordet nämnde att det fanns en begravningsentreprenör från Karlskoga som framförde Elvis musik med en enorm tonkänsla. Jag bestämde mig redan då att detta var något jag skulle försöka få tillfälle till att både se och höra. I dag fick jag höra att han för något årsedan var på vår lilla ort och framförde sitt sångprogram i Pingstkyrkan, tyvärr gick detta uppträdande mig helt förbi.
 

Men nu i helgen fick jag min chans när Kent Lundberg  uppträdde i Skoghalls kyrka.

 

Tydligen var han mycket populär eftersom man bara släppte in 400 personer, ett femtiotal fick vända i dörren och gå hem

Av de låtar Kent framförde håller jag In the Getto  som den bästa fast Kent själv hävdade att han tappade texten. Eftersom det medverkade en kör på ett femtiotal personer fick låtarna ett väldigt djup. Sångerna som framfördes var med hänsyn till valet av lokal mest gospel och sångtexter med en religös anknytning, och det märkes inte minst på avslutningsnumret som blev Carl Bobergs O store Gud  som Elvis sjöng in på skiva 1967. 

 

 

Läs även andra bloggares åsikter om Kent Lundberg, Carl Boberg, Elvis Presley, Skoghall,

Kommentarer
Postat av: Fröken M

haha !!! då är det ingen "tjejgrej" ändå, men jag erkänner - jag är fortfarande lika jäkla obekväm i omklädningsrummet nu när jag passerat 30 som jag var när jag var 15 ;)
Trevlig kväll !

2013-02-24 @ 20:10:05
URL: http://frokenmela.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0