Panncentralen i Kristinehamn


Tack vare en liten puff eller knuff på Facebook blev jag uppmärksammad på att det visades en konstutställning på panncentralen i Kristinehamn.

 

Eftersom jag passerade just Kristinehamn i söndags passade jag på att ta en liten rast just på denna utställning, och jag fann den klart sevärd.

 

Jag imponerades mest av flertal verk som var utförda i en emaljteknik. Jag vet ju hur svårt det är att inte få det färgade smälta glaset att inte rinna in i angränsade färger. Ofta när man emaljerar smycken har man ju en liten silvertråd eller en urgröpning i metallen mellan de olika färgerna just för att de inte skall flyta in i varandra.Här nedanför visar jag en bild på några vinklar utförd av Monica Eliasson Hammarö.

 

 

 

Personligen har jag genom åren haft en dragning åt bildkonst men den lilla terrakotta skulpturen The observant couple tilltalade mig verkligen. 

 
Terrakotta skulptur av Lorraine Rantala Kristinehamn.
 

Ett föremål som fick mig att skratta var en textilskulptur av Annica Erikdotter från Skoghall.

 

 

I år är det sjuttiosjunde året som Värmlands konstförening genomför sin högtsalong, totalt innehåller utställningen 154 verk av 74 olika konstnärer, så det är mycket att titta på. Har man vägarna förbi Kristinehamn före 3 november 2013 rekommenderar jag ett besök.


 

Läs även andra bloggares åsikter om Värmlands konstförening, Kristinehamn, Hammarö, Skoghall,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0