Dr Hannerz Park

 
Ledningen på vår lilla ort har lyckats få till en liten vacker park med ett litet vattenfall för att hedra ortens första provinsialläkare Fred Hannerz.
 
Personligen har jag inte många minnen av honom, troligen fungerade han som skolläkare när vi gick på lågstadiet. Men under min tid på mellanstadiet drabbades jag av en fortvårta och det bestämdes att jag under skoldagen skulle cyckla från skolan till vårdcentralen. Väl framme smet jag in på toaletten för att vaska av foten och byta strumpor. Jag anmälde mig i kassan och syster Barbro visade in mig på ett rum där jag efter att jag tagit av mig strumpan skulle lägga mig på en brits.
Efter omkring 5 minuter kommer doktor Hannerz in i rummet för att bränna bort min vårta, det jag inte räknat med vår att han även ville se min otvättade skitiga fot, och jag skämdes rejält när jag tvingades visa upp den.
 
Fred Hanrtz bodde i det som kallades doktorsvillan och valde efter sin pension att flytta till Uppsala, Syster Barbro bodde med sin man konstnären/platschefen Sven Östberg i Snickebo och flyttade efter pension till Spanien.
 
Som en liten slutkläm Fred växte upp med några bröder och tillsammans bildade dess namn ramsan Över Fred skall Lag Råda, efter bröderna Fred, Lag och Råd. Läkaren Lag Hannerz var för övrigt far till den på 1960-talet kände Ulf Hajen Hannerz.
 
Huruvida det är sant eller bara en skröna vet jag inte men min mamma berättade att ibland kunde Fred Hannerz dyka upp när de skulle ta sitt eftermiddagskaffe och raskt greppa ett Wienerbröd och samtidigt titta på pappa och säga Jag gör dig bara en tjänst för dessa är inte nyttiga för dig!

Lite extra vetande om Hannerz
Fred Åke Hannerz, född 24 december 1904 i Åkersberga som son till adjunkten Nils Hannerz (Persson) och Agnes Lundborg, död 19 september 1978 i Uppsala. Han blev med. kand. 1927 och med. lic. 1932. Han var underläkare vid Umeå lasarett 1932, underläkare på den radiologiska avdelningen vid Helsingborgs lasarett 1935, underläkare vid den kirurgiska avdelningen på Borås lasarett 1938 och från 1947 fram till sin pension provinsialläkare i Laxå distrikt.

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0