Korskyrka

vår lilla ort finns det i dag minst två korskyrkor. Den första kom till på initiativ av Anton von Boij redan på 1600-talet.

Kyrkan byggdes upp vid Ramundeboda klosterplats, men befolkningen på vår llia ort tyckte att det var omständligt att kyrkan låg så långt bort från samhället, så i slutet av 1800-talet flyttades den in till centralorten. För transporten användes huvudsakligen den närliggande järnvägen, men vissa föremål som man var extra rädd om så som altartavlan transporterades med häst och vagn.
bild av Ramundeboda kyrka lånad från Wikipedia

Korskyrka nummer två hittade jag häromdagrn i bibliotekets skyltfönster. Byggherre var konditorn Sofia Karlsson från konditori Promenaden, hon har skapat en avbildning av den riktiga kyrkan med pepparkaksdeg. Apropå att det pågår en konstutställning i bibliotekets källare får man nästan klassa in detta pepparkakshus som ett eget litet konstverk. Dessutom har hon även byggt en kopia av Laxå järnvägstation denna byggnad exponeras i konditoriets skyltfönster.
Eget foto av ett pepparkakshus, 201012

Att jag inleder bloggen med att skriva orden minst två korskyrkor beror på att jag är övertygad om att någon säkert har byggt en modell i trä eller papier-maché som plockas fram som en juldekoration. Tanken som slog mig var att denna kyrka skulle vara en mycket bra modell till en adventsljusstake med ett stearinljus i var korsarm. Tyvärr har jag själv inte tålamodet att skapa en sådan.

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0