Polisutredning

Ibland läser man i tidningen att polisen inte bryr sig om brott, familjer som drabbas av inbrott och blir av med föremål för tiotusentals kronor får inte ens ett besök utan hela anmälan tas per telefon utan att de undersöker brytmärken eller förödelsen som det ibland är när alla lådor är tömda på golvet. Det händer ibland att det efter någon månad kommer ett brev från polisen med innebörden att man inte nått något utredningsresultat varför målet avskrivs.

 

När jag själv drabbades av min lilla brand i en slaskhink kunde jag konstatera att jag verkligen fick hjälp. Redan dagen efter var det tre poliser här och tittade på min slaskhink, de fotograferade den ur alla möjliga vinklar och vrår. Totalt lade dessa tre poliser ner 3x35 minuter, räknar man ihop dessa tider blir det 1 timme och 45 minuter plus resa till och från polisstationen i Hallsberg eller Askersund.
Ehen bild av förödelsen
Troligen missade de något eftersom en av poliserna enligt mina ljudfiler från telefonsamtalen har ringt och ställt kompletterande frågor tre gånger med en sammanlagd tid på 28 minuter.
Eget foto av en provisoriskt målad vägg efter brandskada
Idag fick jag ytterligare ett besök av tre stycken utredare, dessa jobbade lite snabbare än de första tre eftersom de var klara med sitt arbete efter ca 20 minuter sammanräknat för dessa tre blir det 1 timme plus restiden från polisstationen i Hallsberg eller Askersund. Eftersom jag målade över skadan redan samma dag som utredarna tittade på väggen första gången kunde de nu studera min lilla fuskreparation, jag valde bara att använda lite av min sparade bättringsfärg som ett provisorium, eftersom jag så smått har funderat på att måla om ändå. Köket fixades till och målades om i slutet på 1980-talet så den nuvarande färgen är drygt 20 år. Det mest förvånande är ändå att vitvarorna har hängt med lika länge, jag har ju annars hört att de som regel bara håller i 10 år. Det svåra valet kommer att bli att välja spis, jag har i alla fall kommit så långt i mina funderingar att det kommer att bli en hällspis, men jag är osäker på om jag skall välja keramikhäll eller induktionshäll. Valet styrs lite av mina befintliga grytor.
Eget foto av min nuvarande spis
Totalt har jag bevisligen sett och hört dessa personer jobba med denna utredning i totalt 3 timmar och 13 minuter plus restider till och från vår lilla ort. Jag passade idag på att fråga hur mycket tid de har lagt på utredningsarbetet som jag inte har kontroll över, men tyvärr kunde de inte svara på den frågan.

 

Frågan man ställer sig är om dessa artiklar man läser om i tidningen som tar upp att polisen bara avfärdar brott, verkligen stämmer eller om min slaskhink är extra betydelsefull. Jag skall i alla fall redovisa slutresultatet av utredningen i bloggen när den väl dyker upp.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: The Kalkon

Skærpning Janne! Mig lurar du inte... Du lagar la ingen mat dær... Kan du inte bygga om køket till flygverkstad istællet ;-)?

2010-11-12 @ 00:30:05
Postat av: Janne

Hej The Kalkon, det skulle inte vara så bra lokal, skulle ju behöva dela en 7 meters vinge i flera delar för att få plats. Därtill bära dessa tynga prylar uppför en trapp.



Skärpning själv The Kalkon, du måste också tänka på säkerheten, jag har sett ett flertal bilder av dig på Facebook när du är ute med din båt utan flytväst.



DU måste använda flytväst så fort du ska ut på sjön, M,L K skulle inte bli så glad ifall något händer med din båt och du saknar flytväst.

2010-11-12 @ 10:28:18
URL: http://jannealg.blogg.se/
Postat av: Lena A

Ur miljösynpunkt varför byta ut en fungerande spis????

2010-11-12 @ 12:49:55
Postat av: Janne

Du kan ha helt rätt Lena A (kan vi möjligen vara skolkamrater?) miljömässigt är det inte bra så bra att byta ut något som fungerar. Men min spis sjunger på sista versen den stora stekplattan tar enormt lång tid på sig för att bli varm, samt handtaget till en av luckorna är dålig. Båda dessa saker skulle kunna fixas till men att köpa en ny stekplatta till en så antik spis och råka ut för att ytterligare en platta ger upp om något år gör att det smartaste alternativet är att byta ut spisen. Samtidigt är det ju så att i alla fall induktionsspisen lär dra mindre elenergi, så det finns en miljöpåverkan även där.

2010-11-12 @ 14:45:35
URL: http://jannealg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0