Vargjakt, spritlangning, o lite blandat

I dag startade årets vargjakt, och man får hoppas att jägarna är bättre skyttar det här året, det är inte så kul att höra eller läsa om skadskjutna individer. Dessa går kanske en fasansfull död till mötes om man inte lyckas jaga ikapp dem så att de blir ordentligt avlivade. Detta med varg har genom åren debatterats mycket, själv har jag inte någon riktigt fast åsikt i frågan, efter att ha hört djurägare berätta om hur deras husdjur lidit skada av varg har jag varit för jakt, men när sedan vargkramarna för fram bra motargument har jag svängt igen, och så har det växlat fram och åter.
Bild hämtad från Wikipedia

Nu senast hörde jag på radion att vargarna bara svarat för 11 dödade jakthundar medan vildsvinen har dödat ett 90-tal, så frågan är om det inte borde vara så att jakten på vildsvin skulle utökas. Dessutom läste jag häromdagen att med tjuvskytte och fordonsolyckor dödades ett 80-tal vargar i Sverige under 2010. På andra plats kom jägarna själva som lyckades avliva 12 jakthundar i samband med jakt. 713 hundar blev påkörda av bilar 2010, det är kanske dax att införa jakt på fordonsförare.

 

Spritlangning,
För första gången i mitt liv har jag idag varit inne på systembolaget och köpt starksprit åt en annan person. Jag var ombud åt en bekant som var med i en trafikolycka för någon månad sedan, han går fortfarande på kryckor och saknar för tillfället möjlighet att köra bil. Normalt brukar jag totalvägra att köpa ut starksprit åt andra, eftersom man inte vet hur den kommer till användning. Man vet ju inte heller om personen man köper ut åt finns med på spärrlistan.
Eget foto av två starkspritsflaskor 201101

 

Lite blandat,
Det har blivit väldigt få blogginlägg de sista dagarna men det beror helt och hållet på tidsbrist, för nog har det funnits saker att blogga om, igår var det ju Tjugondedag Knut, det har förekommit en helt underbar uppläsning i radion av nobelpristagaren roman Vem dödade Palomino Molero i P 1. Den läses av skådespelaren Krister Henriksson och den är möjlig att lyssna på via datorn fram till 20 februari på länken här Andra saker man skulle kunnat blogga om är det fina fyrverkeriet som visades i kyrkparken under nyårsnatten, undrar hur det blir med dessa smällare nästa nyår då de nya reglerna för användandet av fyrverkerier har införts.
Mario Vargas Llosa bild lånad från Wikipedia  Eget fotografi av Mario Vargas Llosas bok Bockfesten. 201010 

Kul är det även att bloggen uppmärksammas, häromdagen stötte jag på en ortsbo på Ica som kom fram till mig och berättade att han vid en sökning på konstnären Gösta Chatham kom in på min blogg, han ägde en tavla men ville ha lite mer information om konstnären och nätet gav inte så många träffar. Tyvärr är det så att mycket av det som var relativt stora händelser eller artister som var populära före Internets utbredning saknas på nätet, och de som idag skriver in uppgifter i artiklar som Wikipedia tar upp dagsaktuella ämnen eller historiska händelser som det finns specialböcker om. Den stackars ortsbon fick i alla fall ett mindre föredrag om konstnären från mig medan vi stod och väntade. Även i bastuklubben kommenterades min blogg, en av ”gubbarna” nämnde att det var har varit väldigt lite inlägg sista tiden, och efter att jag förklarat orsaken sa jag att det skall komma ett inlägg under morgondagen, och här är vi nu. Jag kommer under morgondagens blogg att återkomma lite till dessa vargar eftersom den enda stackars varg som skall skutas i Örebro län lyckades gömma sig för jägarna.
Chhatam med okänt motiv, eget foto 201006 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , . ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0