Jesus födelsedag

Vilken tur att Jesus inte föddes i år,
 
Idag hade dom inte kommit fram
 
 
Orsaken till att vi firar jul är ju Jesus födelse som man av hävd daterar 2012 år bakåt i tiden,
fast en del anser att födelsen skedde sju år tidigare eller rent av fyra år senare.
Detta spelar för min del i och för sig ingen större roll eftersom det med åren har blivit en tradition att fira jul,inte bara för att hylla Jesus födelse utan även för att det i äldre tider var det brukligt att slakta av en del djur för att få vinterfodret att räcka fram till våren, Då man saknade möjlighet att förvara mycket av färskvarorna växte traditionen med julbord fram.
 
Men nu ser jag med fasa att många av våra gamla traditioner kanske inte får finnas kvar. Pepparkaksgubbarnas vara eller inte vara i det religösa skyddshelgonet Lucias ljuståg har
varit uppe till debatt på vår lilla ort.
  
 
 
Julsångerna som innehåller en religös anknytning plockas bort från repoturen för att inte
diskriminera de som inte tillhör den kristna delen av befolkningen. Extra stark har debatten om skolavslutning i kyrkan varit eftersom prästerna dels talar om Kristus samt ofta även ger en välsignelse.
 

Skolverket har beslutat att detta inte får förekomma för att inte diskriminera skolelever med en annan trosuppfattning. Jag undrar bara lite smått med vilken makt Skolverket kan tvinga på sin uppfattning hur texten om julen skall framföras till landets alla präster.

Det borde ju ändå vara så att sker en skolavslutning i kyrkan så är eleverna där som gäster,och då får man finna sig i hur värden presenterar sitt budskap.

 
Min lilla tanke under hösten när jag har hört denna debatt i olika radioprogram är att det kanske är lika bra att vi avskaffar hela julledigheten eftersom vi ju firar den för att hedra Jesus födelse. Det finns ju ett flertal religösa grupper så som Jehovas Vittnen med flera som inte firar jul.
 
Personligen tycker jag att det är synd när våra traditioner försvinner, det var förr en spännig i
augusti månad inför kräftpremiären eller väntan på julafton efter både Jultomten och Kalle Anka på TV. Jag till och med väntade på lutfisken som jag själv inte gillade bara för att det tillhörde traditionerna.
 
 

Det senaste inslaget i denna debatt är att plocka bort de färgade dockorna som får en OK stämpel i ändan ur Walt Disneys julfilm. Skall vi med andra ord rensa bort alla föremål som är färgade, skall vi tvinga barnen i Afrika att leka med dockor som har ett kaukasoidiskt utseende. Skall vi plocka bort möjligheten för de färgade barnen att leka med dockor som ser ut som de själva eller möjligheten att identifiera sig med bilderna som visas i tecknade filmer. Danmarks television har i alla fall beslutat att inte lyda Disnys propåer utan kommer att sända programmet med de delar som övriga världen går miste om.

 

Men med denna debatt om våra traditioner och splitring med osämja som följd vore det kanske lika bra att alla våra traditioner avskaffades.


Kommentarer
Postat av: B

Hejsan !
Håller fullständigt med dig, slopa allt det här håller på o tippa över, jag trodde att Demokrati var majoritets styre o inte tvärt om väntar bara på att trädkramarna ska förbjuda julgran helt horribelt
Jag tror inte det är Barnen som har problem barn tror jag tycker det är roligt o spännande nen nya saker.Det är alla politiskt korrekta Idioter som har problem
B

2012-12-27 @ 09:50:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0