Kroki igen

Vid sidan av mitt i intresse av karikatyrteckningar gillar jag skarpt krokiteckningar. När det gäller dessa har jag två olika uppfattningar som jag inte har till 100% bevisat. Den första gäller tidpunkten när teckningen färdigställdes, flera teckningar som är ritade under 1700- och 1800-talet, men om man inte vet något om upphovsmannen eller om teckningen är signerad utan ett datum är det nästan omöjligt att tidsbestämma den. Till skillnad från normala helfigursporträtts teckningar där man ofta får en god tidsuppfattning på grund av klädsel och ibland av omgivningen i rummet. Detta är även något jag har märkt på vissa statyer, om den avbildade personen har ett naturligt hårsvall, även dessa statyer omöjliga att placera i tiden. Tittar man på några av statyerna från Romartiden så avslöjas tidsepoken ofta av håruppsättningen. För några år sedan besökte jag Gustav III:s antikmuseum på Kungliga slottet i Stockholm. De flesta statyerna var på personer med kläder och tidstypiska frisyrer, men det fanns även några nakna torson som avslöjade sin ålder enbart genom att de ingick i samlingen.
 
Louvren i Paris finns en torso utförd i marmor någon gång omkring 440–430 före Kristus, men den skulle lika gärna vara från 1900-talet.
  
När det gäller teckningar utförde Pierre-Paul Prud'hon (1758-1823) i slutet av 1700-talet några krokiteckningar som är helt omöjliga att tidsbestämma enbart genom att betrakta bilderna.
              
Även Pierre Bonnard (1867-1947) lyckades framställa en rad tidslösa krokiteckningar.
       
Bland våra Svenska tecknare utfördeAlbert Engström  (1869-1940) ett stort antal krokiteckningar flera av modellerna har den då populära 1920-talsfrisyren men några är utförda i med ett mer naturligt hårsvall och blir därmed tidlösa.
               
John Bauer (1882-1918) är nog mest känd för sina illustrationer för olika tidskrifter samt sin serie teckningar om tomtar tomtar och troll. Men han var även en skicklig krokitecknare och avbildade förutom sin fru olika modeller samt små barn som han infogade i sina trollteckningar.
 
Min andra uppfattning är mycket svårare att leda i bevis och det är min subjektiva syn på krokiteckningar. Men efter att jag studerat flera hundra krokiteckningar på olika utställningar och i böcker har jag fått den uppfattningen att om modellen är en kvinna, är oftast de bästa avbildningarna utförda av män, medan kvinnorna lyckas bättre med avbildning av manliga modeller. Mer om mina tankar om kroki hittar du här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0