Moderklubb eller hemmaklubb

Fotbollsspelare brukar prata om sin moderklubb eller hemmaklubb. För min del har detta att springa efter en boll inte passat mig så bra, så det har inte blivit några fotbollsföreningar för min del. Men jag har ändå några hemmaklubbar, förutom gräsklipparklubben räknar jag även Viby bastuförening som min hemmabastuklubb.

Eget foto 2011 av Viby bastuförenings hus vid Viby kyrka 

 
Trots det har jag ibland syndat och genomfört mitt veckobad i andra föreningar på andra platser, ibland på grund av en resa eller för att man tillfälligt vistas på annan ort. Nu i helgen blir det återigen lite annorlunda i bastun, på grund av en helgdag blir lördagsbastun för herrar och damer flyttad till en fredag. I någon bastuförening som jag är medlem i bastar damerna på fredagen och herrarna på lördagen. I den förenigen flyttas då herrbastun vid helger till fredagen och det blir ett gemensamt bad för herrar och damer. Första gången jag råkade ut för att den till fredagen flyttade lördagsbastun blev en mixbastu var jag helt oförberedd. När jag väl satt på en av lavarna inne i bastun märkte jag att det saknades några gubbar som jag brukade prata med, även vid nästa mixade helgbastu saknades samma gubbar. Efter ytterligare några mixade bastudagar där dessa gubbar saknades tog jag mod till mig och frågade varför de inte kom till sin veckotvagning. Som svar fick jag då reda på att de var blyga och kände sig väldigt generade att vistas nakna i samma lokal som de nakna tanterna. Detta ledde till en liten diskussion inne i bastun och jag fick då veta att det var fler gubbar än tanter som avstod sitt bastubad de helger det var mixbastu. Ingen kunde ge någon bra förklaring till detta, kan det vara så att kvinnor i vissa sammanhang är modigare?. Orsaken till att de slår ihop till en mixbastu var att både männen och kvinnorna ville klara av bastubadet tidigt eftersom de vill förbereda sig inför helgdagen med eventuella gäster eller resor. Första gången jag stötte på en offentlig mixbastu var i Finland omkring 1975, då jag var på en studieresa till Kultakeskus OYs fabrik i Tavastehus.
 
Min spontana reaktion var att detta inte skulle kunna fungera i Sverige (jag lärde mig senare genom egen erfarenhet att det förekommer på vissa platser i Sverige). 

Sätterstrands badhus i Hammarö med mixbastu vissa dagar.
När jag suttit i bastun har jag ibland funderat tillbaka på några av mina besök på olika badhus. Ibland har det dykt upp killar som redan har badbyxorna på sig under jeansen. Efter att de slitit av sig sina byxor går de snabbt genom duschen med badbyxorna på för att sedan gå rakt ut i simmhallen. 
Efter badet smiter de in på toaletterna för att byta byxor. Om något liknande sker i damernas omklädningsrum vet jag inte, men det skulle vara förvånande om så sker, då tjejer ofta har en större känsla för sin hygien. Personligen är jag lite av den blyga typen men det yttrar sig på ett annat sätt eftersom människokroppen är ett helt naturligt fenonem, man kan ju inte känna någon blyghet för sin kropp den är ju skapad som den är. Min blyghet sitter mer i att jag ibland känner mig underlägsen mot personer jag respekterar högt eller vid de tillfällen jag känner mig utlämnad.
 
                      Kommer inte ihåg vem som tog fotot, men det var min kamera och bilden togs någon gång 2010. Bilden förekommer i en variant i bastuklubbens almenacka för 2012    
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0