Tegel

I torsdags råkade jag höra radioprogrammet K1 på P1. Louise Epstein pratade om arkitekterna Sigurd Lewerentz och Gunnar Asplund. Jag fastnade för Epsteins fascination av det handslagna teglet som användes både till fasader och golvbeläggning. När jag i lördags blev sittande i Hallsberg passade jag på att titta på Bergööska huset som ritades av Ferdinand Boberg på 1880-talet. Den nedre våningen är försedd med en svagt lutande tegelfasad som gör huset mycket speciellt.

Väl framme i Skoghall såg jag att hela centrum var uppbyggt med olika fasader av tegel, så jag kunde inte motstå att detalj studera dessa hus som jag sett ett flertal gånger tidigare.
Eget foto 201004 av Skoghall Kyrka som invigdes 1957
Den första och största byggnaden man ser är Skoghalls kyrka som invigdes mitt födelseår 1957. Kyrkan ritades av arkitekterna Jan Hallén, Karsten Kirkegaard och Aage Porsbo. Som byggnad har den ett originellt utseende, men personligen gillar jag inte den vita tegelfasaden.
Och tanken slog mig att den vackraste tegelkyrka jag sett är den i Gislaved. Jag var där i mitten på 1970-talet och blev så fascinerad av tegelväggarna att jag inte hörde ett ord av prästens predikan. Min blick sökte sig till de kala röda tegelväggarna som saknade utsmyckning.
Bild lånad från nätet


Man behöver bara gå en kort promenad på cirka 500 meter i Skoghall för att se ett 15-tal olika tegelfasader,
Eget foto 201004 från SkoghallEget foto 201004 från SkoghallEget foto 201004 från Skoghall
vilka som är vackra bestäms av betraktaren, själv gillar jag de två äldre bostadshusen på Bruksgatan
Eget foto 201004 från SkoghallEget foto 201004 från SkoghallEget foto 201004 från Skoghall 
men även Systembolaget har en spännande fasad, ytterligare en fasad som har ett ovanlig mönster är det tidigare posthuset.
Eget foto 201004 från SkoghallEget foto 201004 från SkoghallEget foto 201004 från Skoghall

När det gäller tegelbyggnader i Sverige för man inte glömma arkitekten Ragnar Östbergs sista stora skapelse Stockholms stadshus. Jag besökte denna byggnad i samband med en frimärksutställningen Stokcholmia´74 och passade på att titta runt lite, tornet är drygt hundra meter högt så vikten av allt tegel som vilar på det understa skiftet måste vara enormt stor.
Lånad bild från Wikipedia

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0