Extraknäck

Ordet extraknäck skapades av några medarbetare på tidningen Expressen som ville ha ett ord för svartjobb som gjorde att de kunde prata om jobbet utan cheferna förstod innebörden. Jag  har hört någonstans att både Pekka Langer och Peter Himmelstrand skulle haft ett finger med i bildandet av det nya ordet. Huruvida det var dessa två är jag dock osäker på.

 

Själv fick jag en liten anmodan om ett extraknäck vid 17-tiden då ringer telefonen och en herre presenterar sig och talar om att han står på Laxå flygfält och behöver köpa bensin för att ta sig vidare. Som vanligt får jag förklara att jag jobbar till klockan 18, men att jag kan vara där en kvart efter jobbets slut. 
Eget foto av SE-EWD på Laxå lygfält 201008

 

När jag väl kommer upp till flygfältet för mitt extraknäck som bensinmackshjälpreda ser jag en liten MFI-9, och jag berättar stolt att det står en Bölkow i hangaren, som är en avlägsen släkting till hans flygplan.

 

Efter att ha sprungit runt efter pärmen med bränslebesked, slagit på strömbrytare både här och där, inleder vi tankningen av hans flygplan. Efter 1,5 liter hör man ett konstigt ljud från tanken, det låter som när man tappar ur badkaret, och inget mer bränsle kommer ur pumphandtaget. Jag vet att det har varit lite problem med tätningen i ståndröret och att tanken suger luft när det är lite bränsle kvar, men detta brukar kunna fixas med att man fyller upp ståndröret med 5 liter bensin som finns i en dunk, så icke denna gång, Den nya packningen har varit effektiv så nu suger pumpen till sista droppen.

 

Vad jag skämdes när jag tvingades berätta att han inte kunde tanka sitt flygplan här, Han hade kommit flygande österifrån och passerat både Arboga och Örebro Segelflygklubb, men då de inte svarade på radioanrop valde han Laxå och en tom bränsletank. Jag SKÄMS fortfarande.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0