Lokal anknytning i dagens sommarprogram.

Dagens sommarvärd i P1 var författaren Birgitta Stenberg, och hon ger en liten lokal anknytning till orten. Hon är visserligen född i Stockholm men är bosatt på ön Åstol och i Tiveden.

 

Tyvärr blev det inte så mycket nämnt om Tiveden, men hon har ju varit sommarvärd tre gånger tidigare och det är möjligt att hon tagit upp det i något av de program som har sänts tidigare. Jag har inte läst så många av hennes böcker, hon debuterade som författare ett år före min födelse och har givit ut ett 50-tal böcker. Den första av hennes böcker jag läste var Apelsinmannen som jag i efterhand fick reda på var en självbiografisk roman.

Foto på boken Apelsinmannen av Birgitta Stenberg.
Boken handlade om den stora skandalen Kejneaffären, personligen tycke jag att boken var lite trögläst, Några år efter att boken givits ut filmatiserades den som en TV-serie tyvärr missade jag den men man får väl hoppas att SVT visar den i repris någon gång i framtiden.

Tyvärr pratade hon mest om ämnen som inte riktigt låg i min intressesfär men jag får ändå ge ett positivt omdöme eftersom hon varierade både musiken och de ämnen hon tog upp.

Vill man lyssna på programmet kan man följa länken här fram till 1 oktober 2010. Birgitta Stenberg har en egen hemsida där hon presenterar sina böcker, ärligt talat fastnade jag i hennes galleri där hon visar upp sin konst och illustrationer. Det skulle vara kul om hon genomförde en vernissage i Tiveden så man kunde se hennes konst i verkligheten.

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0