Återvinning

Jag var för ett tag sedan inne på Systembolaget med lite glasflaskor för att lämna åter mot panten, flaskorna har blivit stående på gräsklipparklubben efter gäster som hyrt flygfältet för andra ändamål än flygning.
Systembolaget i Laxå, eget foto 2101012

Dröm om min förvåning när det visade sig att systembolaget sedan några år har upphört med sitt returglassystem. Detta system borde ju vara väldigt ekologiskt eftersom glasflaskorna kan användas ett flertal gånger. Resursslöseriet måste ju vara ett enormt när man hela tiden använder nya glasflaskor till öl, vin och sprit som produceras eller tappas här i landet.

Själv har jag under det sista året prova på att källsortera allt, matavfall till komposten övrigt avfall sorteras in i rätt fraktion, papper, kartong, glas och plast. Så mängden sopor blir försumbar. Som ensamstående och med källsortering har mängden sopor som skall till tippen minskat till ca fem Ica-kassar på ett år.


Jag läste någonstans att om alla kapsyler som sitter på läskedrycksflaskorna i Sverge samlades in skulle metallen motsvara den mängd som krävs för att tillverka 2 200 nya personbilar varje år.
eget foto av återvinningcentralen utanför ICA i Laxå, eget foto 101012 

Detta med återvinning skulle kunna vara något för vår lilla ort, jag har på nätet sett att det finns tabeller över vilka kommuner som är bäst på återvinning av olika fraktioner. Kunde vi alla på orten enas om att återvinna mjuk och hårdplast så skulle vi nog vår lilla ort ganska lätt kunna komma upp i toppen på den listan. Risken är att om man försöker få befolkningen att källsortera allt så blir det jobbigt för den enskilda personen. Chansen finns ju ändå att återlämnandet av andra fraktioner än plast skulle medföra att man tar med sig papper eller kartong när man ändå skall till återvinningen.

Eget foto av skylen vid plaståtervinningen. 201012

Det behöver inte ta mer än två minuter om dagen för att bli en bra miljövårdare, kan man offra 4 minuter om dagen så blir man en riktig Miljöhjälte.

Eftersom jag på grund av arbetet tvingades att stanna kvar på vår lilla ort denna helg, passade jag på att åka till återvinningen med två fraktioner (kartong och plast), för skojs skull provade jag att väga mina tre plastkassar med plastförpackningar och totalvikten blev 1,27 kg. Totalt samlar vi in 2,48 kg plast per person och år i vår lilla ort, så med mitt bidrag idag har jag nästan återlämnat halva den snittvikten. 
 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0