Den nakna maja

På radion i programmet Kulturradion K1 pratade Mats Arvidsson häromdagen om Goyas tavla Den nakna maja och Den klädda maja, enligt programmet skulle dessa två tavlor vara beställda av den spanske premiärministern Manuel de Godoy, som ville ha en tavla av en naken dam på väggen (eventuellt var det hanns älskarinna). Men för att inte visa sitt intresse för naken konst för sina besökare målades även en påklädd maja. Tavlorna monterades upp på väggen med en vändbar ram, så beroende på vilka personer som besökte palatset kunde tavlan vändas för att visa rätt motiv. 1814 ställdes både Godoy och Goya inför Inkvisitionen på grund av målningarna, tyvärr finns inga dokument om processens gång bevarade. De två konstverken visas nu på Prodomuseet i Madrid. 


När det gäller konst- och litteraturkritikern Mats Arvidsson närmar han sig pensioneringen och jag kommer verkligen att sakna hans initierade konstreportage i radion, han tilldelades Stora Journalistpriset 1991 för sitt arbete med att utveckla kulturjournalistiken i radio

 Bild lånad från Wikipedia

Detta med Den nakna maja fick mig att tänka på att den typen av konstverk skulle kunna utföras även idag, klädd på framsidan, oklädd på baksidan eller en husfasad på framsidan medan baksidan visar huset med fasaden bortagen och man ser rakt in i lägenheterna, så som många av de bilder av skadade hus från andra världskriget. Ytterligare en tanke som slog mig var att många konstnärer skulle kunna skapa originella personliga almanackor med 12 originalteckningar eller akvareller i skissformat. När året har gått är det bara att lämna in hela almanackan för inramning.
Den klädda maja, bild lånad från wikipedia

Personligen äger jag ingen Goya, de ligger lite för högt för min plånbok, men jag har en Allan Friis som tecknade en egen pamflettvariant av Den nakna maja som jag tyvärr på grund av platsbrist förvarar i ett arkivskåp oramad med andra teckningar jag saknar plats för. 
Eget foto 201012 av Den nakna maja av Allan Friies

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,



  

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0