Pillerknaprandet

Jag hörde på radion i programmet Studio Ett igår att försäljningen av receptfria läkemedel ökar kraftigt. Frågan jag ställer mig är om befolkningen har blivit sjukare eller om man tror att man blir bättre för att man knapar i sig en massa extra piller.
I brist på riktig medicin har jag fotograferat ett Rustikfat med godislinser. Eget foto 201012

Det mest oroväckande är det man hör på dagens morgoneko att några unga flickor har försökt att begå självmord med överdosering av dessa receptfria läkemedel. Min tanke genom åren har varit att inte använda vare sig värktabletter eller huvudverkstabletter för att inte vänja kroppen med dessa substanser, när man sedan någon gång i framtiden behöver använda någon form av medicin behövs inte så mycket eftersom kroppen inte är tillvänjd med dessa substanser. Samtidigt leder en överkonsumtion av dessa preparat till leverskador, och andra biverkningar. Även om man tar bara den föreskrivna dosen under längre tid finns möjligheten att man drabbas av leverskador.
Egen bild 20100303 på Laxås apoteks nya skylt med ett hjärta

Jag är väl lite gammalmodig som anser att värktabletter självklart skall säljas enbart på Apotek. Att ha försäljning av detta på bensinstationer och kiosker är helt oacceptabelt. Apoteket säljer läkemedel och Systembolaget har hand om alkoholförsäljning. Alla saker behöver inte bli bättre i en avreglerad miljö. Tyvärr är det så att med landets medlemskap i EU så tvingades mycket av infrastrukturen till en avreglering som i många fall inte var så lyckad, Med ett Telegrafverk kunde alla även ute på landet få kopparkabel framdragen till huset för en rimlig kostnad, men i dag skulle det bli svindyrt där alla tjänster skall betala sina egna kostnader. Med ett SJ på den reglerade marknaden gick i alla fall tågen, även om servicen kanske inte var på topp, Idag möts man med glada tillrop och vänliga ord av SJ:s personal, men tågen står stilla. Men Telefon, Post, El, Systembolag, Skolor, Vårdcentraler, Apotek och Järnväg borde kunna undantas från denna avregleringshysteri. Man frågar sig när Polisen eller Brandkåren skall avregleras.

Tåg i Bergslagen, tidigare ett SJ-lok på järnvägstationen i Karlstad, Eget foto 201003 Bild lånad från Wikimedia Commons fotograf Lars-Göran Lindgren Sweden. Bilden är utlagd på nätet under Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 Generic license.   krock 4, eget foto 201011

Själv har jag ofta hävdat att en självtillfogad skada så som för mycket alkohol kvällen före, är något man skall lida pin för, och inte avhjälpa på konstgjord väg med hjälp av piller. När jag blir drabbad av sådan där sprängande huvudvärk, har jag kommit på att den bästa boten helt enkelt är någon timmes sömn. Senast jag provade att lösa huvudvärk med en tablett var under min militärtjänstgöring 1983, ett befäl mer eller mindre tvingade mig att ta en tablett av någon typ, men huvudvärken släppte ändå inte lika fort som med en timmes sömn.

 

Nu är jag inte helt motståndare till detta knaprande, det finns ju tyvärr en del som lider av kroniskvärk och de måste ju ha en möjlighet till smärtlindring, men de har som regel en ordination från en läkare som har satt upp en rimlig gräns för att lindra smärtan.

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0