Posten

Jag hörde på radion att Posten skall stänga alla sina företagscenter, därmed försvinner den sista delen av posten som vi konsumenter kan komma i kontakt med när vi skall posta paket eller brev. Tyvärr är inte all verksamhet lämplig som fri företagsamhet, det vi kallar infrastruktur borde vara hela folkets egendom, med andra ord statlig. Nu när bilprovningen kommer att bli privatägd kommer säkert de små kontrollplatserna att försvinna, priset kommer att höjas eftersom alla små bilprovningar kommer att få stå för sina egna kostnader.

Åter till posten, förr kunde man få ordentlig hjälp, klara besked om när ett paket var framme. I dag när olika Ica och Coop butiker svarar för postens verksamhet får man vara glad om personen bakom disken tidigare fixat något liknande man behöver hjälp med. Vid ett tillfälle när jag skulle posta ett rekommenderat brev, ursäktade sig personen bakom disken att detta var något han inte gjort tidigare och han kunde inte fråga någon eftersom ingen som jobbat bakom postdisken var tillgänglig. Efter lite prat löste vi uppgiften ihop, jag har ju postat några rek tidigare så jag kunde i stora drag förklara hur de andra löst problemet.

Postkontoret på bilden och dess personal har inget med min blogg att skaffa, inte heller den lilla flickan och den ev. pappan.

Men jag måste trots allt erkänna att det finns vissa fördelar med posten på ICA, Coop eller bensinstationen, man kan hämta paket och rek efter kl 18:00 och på lördagar och söndagar. Ytterligare en sak jag retade mig lite på under hösten 2009 var att posten hämtades tidigare på dagarna, men efter ett mailklagomål till posten fick jag i veckan svaret att detta med tidigare posthämtning beror på att posten vill spara på miljön. Posten gör ett försök att hämta breven tidigare till sina sorteringcentraler för att kunna klara av sorteringen av alla försändelser tidigare så att man hinner få med breven på tågtransporter till Norrland, detta skall spara in mängden flygpost och flygtransporter. Så det känns lite konstigt att ge både ris och ros till en och samma organisation/myndighet/företag i en blogg. 

Jag tror dock inte att alla små postföretag som Citymail kommer att öppna några kontor där posten nu stänger ner verksamheten. Ett annat litet område som oxå försvinner är de små lokala poliskontoren, det kommer ett litet inlägg i även denna fråga framöver, men jag måste först kolla om lite info om små lokala poliskontor i USA stämmer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0