Tiden står stilla

Tiden står stilla både i bild och text ibland.

Rensade och flyttade runt lite bland mina böcker i går kväll. Jag tänker skaffa några Billy bokhyllor från IKEA, så nu ligger många av mina böcker i travar på golvet sorterade efter ämnesområde, eftersom jag tänkte få ett system och ordning bland böckerna för att underlätta sökningen efter en viss bok.


När jag stuvade om hittade jag flera böcker som jag placerade i en egen liten hög eftersom jag tänker läsa om dem. En av böckerna tog jag med mig till sängen för att läsa som nattlektyr, och trots att texten i boken är ca 100 år känns många de små anekdoterna aktuella även idag, om man räknar bort personer som Carl Cederström, Per Albin Hanson och Nathan Söderblom. Just delen med Cederström var extra kul att läsa eftersom  den har en flyganknytning Cerderström var ju av sin samtid känd under smeknamnet flygbaronen.
Boken Naket av Albert Engström. Utgiven i nytryck av Albert Bonniers 1946
Bland illustrationerna fanns det några sidor med krokiteckningar, även dessa var väldigt tidlösa, de skulle lika gärna kunna vara utförda i vår nutid. Skulle modellerna burit kläder kunde man på en gång se att bilderna var från ett äldre datum, även detta är ett exempel på att tiden står stilla.
Krokiteckning ur boken Naket av Albert Engström. Utgiven i nytryck av Albert Bonniers 1946, sidan 9
När man läser boken upplever jag den nästan som en modern blogg, korta små avsnitt med dagliga händelser, lite blandande åsikter samt anekdoter. Jag bör kanske nämna att författaren heter Albert Engström och bokens titel är Naket. När man hör namnet Engström tänker man ju mest på honom som författare att han var en mycket duktig tecknare och lärare på Konstakademien faller ofta bort.


Nu har jag lagt in denna blogg på Sveriges bloggkarta, jag anser att det är kul att kunna leta bland andra lokala bloggar, och man kan följa min blogg här.

 


Kommentarer
Postat av: cuong le

sv: haha, jo, kan tänka mig att det inte ser så inbjudande ut men gott är det :D

2010-01-13 @ 20:28:07
URL: http://cuoong.blogg.se/
Postat av: en modells liv

Min blogg handlar om mig som modell och statist. Jag vill gärna hjälpa andra att kunna få bra självförtroende till att följa sina drömmar precis jag gjorde och lyckades. Tänkte om du ville lägga till mig på bloglovin, självklart lägger jag till dig :)

2010-01-13 @ 23:58:39
URL: http://modellinglove.blogg.se/
Postat av: Isabell

Svar: Tack så mycket! :)

2010-01-14 @ 11:56:33
URL: http://isabellicious.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0