Tron om dryck II

Jag skrev några rader om olika öltyper i höstas, efter att jag skrev mitt inlägg på bloggen kontaktade jag några bryggerier och importörer av öl, där jag ställde några frågor. Av fem avsända mail har ett svar kommit från Spendrups som marknadsför Norrlands Guld Alkoholfri, inga svar från andra bryggerier finns att redovisa för dagen. 
Eget foto 2009, för min blogg

Jag ställde tre frågor, dels varför priset på alkoholfri öl var så högt, varför inte lättöl 1,9%
fanns i 50 centilitersförpackning och slutligen varför bensinstationer konsekvent marknadsför 3,5% då ett svagare öl borde passa bättre till framförande av fordon. Här nedan kommer svaret från Krisztina Vajda på Spendrup Bryggeri AB.

-----------------------------------------Mailsvar---------------------------------------------------------------------------
Hej Janne!
 
Tack för ditt mail, vi beklagar det sena svaret från oss!
 
Vad trevligt att du uppskattar Norrlands Guld Alkoholfri. Det är en något kostsammare process att tillverka alkoholfri öl jämfört med vanlig öl, dock enbart marginellt. Det är helt och hållet upp till butikerna vilken prissättning de väljer och den kan bero på diverse faktorer utöver varans inköpspris. En faktor är varans omsättning; generellt blir varor dyrare ju mindre omsättning de har.
 
T.ex. Norrlands Guld 2,1% och Spendrups Premium Lager 2,8% finns på 50 cl burk, men vi ska vidarebefordra till den ansvariga avdelningen att du har efterfrågat fler sorter alkoholsvagare öl på större förpackningar.
 
Vi försöker påverka butiker och servicevaruhandel (t.ex. Statoil) genom vår marknadsavdelning och försäljningsavdelning att ta in produkter som efterfrågas (som du har gjort i detta fall). Slutligen är det dock butiken som bestämmer vilka produkter de vill beställa hem. Därför ber vi dig kontakta din servicevaruhandel som har Spendrups produkter och be dem beställa alkoholsvagare öl till nästa leverans.
 
Hoppas du har fått svar på dina frågor. I annat fall är du välkommen att återkomma till oss på Spendrups Konsumentkontakt.
 
Med vänliga hälsningar
 

Krisztina Vajda ▪ Konsumentkontakt

 

SPENDRUPS BRYGGERI AB

Besöksadress: Vårby Allé 39
Postadress: Box 3006 ▪ 143 03 Vårby
020-78 98 51

www.spendrups.sewww.norrlandsguld.nuwww.loka.nuwww.mariestads.nuwww.heineken.se
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eget foto från 2009, som jag tog för en illustration på min blogg

För att se mitt första inlägg i denna fråga klickar du här.


Nu kan man följa bloggar efter ort titta på Sveriges bloggkarta och se om det finns någon bloggare på din ort.
Om du vill följa min blogg klicka på följande länk Bllogovin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0