John Bauer

På Röda Korsets försäljningslokal Kupan hittade jag en bok om konstnären John Bauer, jag tittade lite förstrött på  boken, men var ändå inte så intresserad, han målade ju bara tomtar och troll, inget för mig med andra ord. Konstigt nog drogs jag till boken igen, priset var endast 25 kronor så de må va hänt.


Jag köper boken och det blev så att jag sträckläste boken under natten när jag borde sova. Bauer producerade mycket mer än sina tomtar och troll som växte fram ur mossig gråsten.


I princip var han yrkesverksam från 1900 fram till sin död 1918, men han avslutade sina studier vid Konstakademin 1905, så han hör till den lilla skara som lyckades få uppdrag redan under sin studietid. Han var bland annat verksam som illustratör åt Söndags Nisse och blir till och med erbjuden fast anställning.


Efter att jag läst igenom boken och även tittat på de avbildade konstverken från Lappland och Italien frågar man sig, Hur stor som konstnär skulle han ha blivit om inte ångaren Per Brahe gått under utanför Hästholmen 1918. Han räknas ju redan upp tillsammans med Carl LarssonBruno Liljefors och Anders Zorn.


Jag har ju en speciell kärlek till krokiteckningar och hans kolteckning från 1902 av en kvinnlig modell är helt underbar.
Krokiteckning Kvinnlig Modell 1902 av John Bauer, Eget foto 201005 ur boken John Bauer
Om det inte vore de kraftigare strecken som markerar modellens gräns mot bakgrunden skulle man nästan kunna ta denna kolteckning för ett fotografi. Samtidigt blir man lite fundersam, hur är den mäniska skapt som ställer upp som modell, visserligen visar denna modell bara upp baksidan av kroppen, men många teckningar är mer utlämnande. Tänk att stå modell på konstakademien ensam helt naken bland 20-25 elever, det måste vara en pärs.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0