Lite blandat om gräsklipparklubben, förkylning, mm

Bor man på en liten ort studsar man till lite när man hör ortsnamnet i riksradion, i ett av veckans program av Ring och sjung ut, hörde jag helt plötsligt förra kommunalrådet och medlemmen i gräsklipparklubben Björn Bromé ringa in med en åsikt om Rutavdragen. Själv har jag ingen åsikt huruvida denna reform är bra eller dålig. Men så blir det när det finns både för och nackdelar och båda väger jämt. En annan sak jag hörde på radion idag var mamman som förlorade sin arbetslöshetsersättning för att hon inte kontaktade arbetsförmedlingen dagen efter att hennes son dog. Man kan ju undra vad det finns för empati inom den organisationen. Bland andra stora händelser på orten är att vår tidigare apotek Laxen har fått en ny skylt, det är lite synd när gamla inarbetade namn försvinner, fast man vänjer sig väl med Hjärtat med tiden.

Egen bild 20100303 på Laxås apoteks nya skylt med ett hjärta
När man var liten  hette det bara apoteket, och apotekare Hedlund som drev verksamheten knåpade ihop senap och egna hudkrämer på beställning, men i slutet på 1960-talet bestämde statsmakterna att alla apotek skulle drivas i statlig regi, och de privata apoteken tvångsinlöstes. Därmed försvann möjligheten att köpa den lokalt producerade senapen. Man kan ju fråga sig om staten nu när de säljer ut apoteken erbjöd de tidigare ägarna första tjing att köpa åter sin egendom.

Helgen var vikt för årsmöte på gräsklipparklubben tyvärr var jag väldigt förkyld så jag avstod från att delta i klubbens Bowling träff utan valde att åka hem och lägga mig så jag skulle orka med mitt tandläkarbesök under måndagen.  Jag har lärt mig att man inte skall bli glad över andras olycka, men det kändes skönt på måndagen när tandsköterskan ringde och flyttade på min tid eftersom tandläkaren brutit armen.   
egen bild från gräsklipparklubbens årsmöte 2010 i klubblokalen  Egen bild från Gräsklipparklubbens årsmöte 2010 i klubblokalen.
Några av deltagarna på Gräsklipparklubben som äter smörgåstårta. Tack Tommy fler sådana träffar sitter fint.


Det har på grund av hosta, halsont, snuva och allmän dåsighet inte blivit någon nämnvärd föda denna vecka, normalt äter jag som en häst, minst 1200 gram fast föda per dag, men sedan i söndags har jag bara klarat av en ostkaka på 600 gram, någon sked per dag. Men i dag släppte det och jag känner att matlusten kommer åter, och då passade det bra att jag fick några presenter från Margareta och Kerstin idag.
Egen bild av två semlor från konditori Promenaden Laxå, jag fick dessa av Margareta Thor efter att jag försökt hjälpa henne med en pryl till hennes dator.Egen bild av Kerstins sockerkaka
Två smaskiga semlor från Margareta som får mig att tänka på annat och Kerstins hembakade sockerkaka, ingen ide att komma på besök allt är redan slut, mums.


Nu kan man följa bloggar efter ort titta på Sveriges bloggkarta och se om det finns någon bloggare på din ort.

Om du vill följa min blogg klicka på följande länk Bllogovin.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0