Städdag i Laxå

Eget foto av uppmaningen att deltagai årets städdag
Det är kul att göra saker tillsammans, För några årsedan införde kommunen en frivillig städdag då kommunens innevånare kunde hjälpa till att plocka skräp och fixa till kommunens offentliga miljö. Detta med städdag är något vi har genomfört årligen på gräsklipparklubben, och det är värt en stor eloge att även kommunen har infört en liknande dag.
Några av de som hjälpte till att plocka upp skräp från gatorna i centrala Laxå. Eget foto 201005
Några av de som hjälpte till att plocka upp skräp från gatorna i centrala Laxå


Tyvärr är det frivilligt, det borde vara ett krav att deltaga för de personer man kommer på med nedskräpning, det är väldigt lätt att slänga ett glasspapper när någon annan plockar upp. I synnerhet i de centrala delarna av orten där det är ganska tätt mellan papperskorgarna. Jag räknade för skojs skull antalet och såvida jag inte missade någon finns det minst 15 stycken på en yta som är cirka 300x300 meter, knepigt att man då ska slänga ifrån sig skräp på marken.


För ca 10-årsedan mötte jag systerson nere vid järnvägsstationen, på vägen hem plockade jag upp två tomflaskor, min systerson kommenterade det med att man behöver inte vara så snål, jag svarade att det är inte av snålhet, för när jag går förbi här i morgon kommer det bara att ligga glaskross på trottoaren, till men för de som går barfota och husdjur.

Avslutar med några bilder från  gräsklipparklubbens städdag tidigare i år, själv valde jag att städa i brunnen då det är en ganska begränsad yta, det blev några hinkar med lera och slam som hinkades upp ca 7 meter. Till hösten funderar jag på att välja någon av bränsletankarna, de är ju bara på 5 kubik, så även dessa har en begränsad yta. 
Foto Tommy Persson i samband med Laxå flygklubbs städdsg  Foto Tommy Persson, vid städdagen på Laxå flygklubb 2010

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0