Björneborg

På mellanstadiet hade jag en lärare som klingande under namnet Nils Isaksson. Han brukade av och till läsa ett kapitel ur Göran Roos bok Framåt Björneborgare. Efter en avslutad uppläsning frågade magistern om någon visste var Björneborg låg. Ingen räckte upp armen, och jag som tyckte att frågan var så enkel. Jag hade ju besökt orten flera gånger eftersom min pappas farmor hade några släktingar där. Så min arm for upp i vädret och jag svarade snabbt att Björneborg ligger mellan Degerfors och Kristinehamn. Magistern vek sig i skratt svaret var ju rätt, men det var ju fel Björneborg.
Järnhammare i Björneborg, eget foto 201010

Hur som helst lilla Björneborg i Sverige med sina drygt 1000 innevånare har en väldigt aktiv Folkets-Hus rörelse, och några av deras aktiviteter brukar jag försöka besöka. Dels har man under hösten en skivmässa där man har möjlighet att köpa äldre vinyl och Cd-skivor. Skivmässan är inte lika stor som den i Hova, men jag har märkt att möjligheten för mig att hitta spännande skivor är större här. Bland annat har jag köpt några udda inspelningar med Neil Young och Creedence Clearwater Revival, CCR där.

Eget foto på ett skivomslag 201011 Eget foto av ett CCR CD-omslag.


De andra stora händelserna under hösten är dels en konsthantverksmässa och en konstutställning, tyvärr nådde inte årets konstutställning riktigt upp till den kvalité som har visats tidigare år, men smaken är ju delad. När jag överhörde några av de andra besökandes åsikter var de flesta nöjda.  
Eget foto av skylt i Björneborg, 201010 Eget foto av skylt i Björneborg, 201010



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0