Nobelpriset i litteratur

I morgon klockan 13:00 tillkännages vem som får årets Nobelpris i litteratur, och som vanligt spekuleras det hej vilt.
Tomas Tranströmer, bild lånad från Wikipedia
Bland de svenska författarna nämns Tomas Tranströmer, och att hans chanser att få priset har ökat anser många eftersom senast en svensk fick priset var 1974 då Harry Martinsson och Eivind Johnson  tilldelades detta prestigepris. Bland de utländska namnen nämns Cormac McCarthy, Philip Roth och Alice Munro.

Personligen tror jag inte att akademien fördelar priserna rättvist mellan länder och världsdelar, utan de ser mer på författarens produktion och kvalité. Själv tillhör jag den skara som anser att populärförfattarna borde uppmärksammas mer, och för många årsedan var jag en av dem som skrev på en lista där man ville att nobelkommittén skulle tilldela Graham Greene priset.
Eget fotom av Graham Greenes bok Honorärkonsuln. 201010
Men nu väljer inte akademin någon författare som översatts till ett flertal språk och som har sålt sina böcker i miljonupplagor. Utan de har haft som policy att välja någon smal och i den stora massan helt okänd författare. Jag väntar med spänning på morgondagen, och skulle bli väldigt glad om man hörde ett namn som Henning MankellTom Clancy eller någon annan populärboksförfattare läsas upp.
Eget foto av en av Tom Clancys böcker. 201010 


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0