Polischef fast för snatteri

Jag läser med förfäran i dagens lokalblaska på nätet att en polischef här i länet har åkt fast för snatteri av en flaska whisky på systembolaget. Detta är kanske en av konsekvenserna att allt fler systembolag byggs om till självbetjäningsbutiker. Förr var det ju så att alla dryckeskvaror förvarades bakom disken och går vi ytterligare några år bakåt i tiden, till 1955 fanns det även en motbok som man var tvungen att visa upp för att få ynnesten att köpa en flaska sprit. 
Bild av en motbok lånad av Wikipedia
Jag förstår att detta kånkande med flaskor över en disk medför arbetsmiljöproblem för försäljningspersonalen, det måste ha blivit många kilon per dag som lyftes över dessa diskar. Men ur folkhälsosynpunkt var det nog bättre förr eftersom folk inte lockades till impulsköp som den fria exponeringen gör. I grund och botten var nog Bratt systemet rätt bra, även om det var orättvist utformat, då män fick köpa mer än kvinnor, och att även den sociala statusen kunde medföra att större kvantitet kunde köpas ut.
 

För att återgå till den stackars polischefen, för honom är denna händelse en ren tragedi som kan få en rad oanade konsekvenser. Jag tycker att han borde sökt hjälp tidigare, före det han når det stadium som kräver en flaska sprit, utan att man har pengar att göra rätt och betala för sig. Som butiksanställd är det inte heller så kul att haffa snattare, då detta som regel leder till en massa tjafs.
Police Constable at Classic Car Week in Rättvik, Fotograf Olle Nebendahl, bild lånad från Wikimedia Commons.   

Min största fundering i detta ämne är nog varför han valde att knycka en så billig whisky som Famous Grouse, värd 149 kronor när han ändå var igång med sin stöldturné?

När jag letade i mitt whiskyförråd efter en Famous Grouse för att få en bild till denna blogg, kunde jag inte hitta någon flaska. Så jag illustrerar bloggen med några typer från min samling som han borde ha lagt sig till med istället.

             Eget foto 2010, av egen flaska Macallan 16 Years 1991                         Eget foto 2010 av en egen Laphroaig 10 Years 1998 whisky                          Eget foto 2010 av en egen flaska Chivas Regal 12 Years whisky                                      
Macallan 16 Years  1124 kr, Laphroaig 10 Years  983 kr, Chivas Regal 12 Years 379 kr.

Den största fördelen med dessa fabrikat är att priset blir så högt att man av ren snålhet avstår från att dricka. Chivas flaskan fick jag i 25 års present 1982 och den kostade då runt 400 kronor, och det ungefär vad den kostar att köpa på systembolaget idag (2010), men det beror på att alkoholskatterna sänktes i samband med att landet gick med i EU

Den dyraste flaskan jag har i min lilla samling är märket Springbank Chieftain's Choice 37 Years som produceras av Ian Macleod i whiskydistriktet Campbeltown. Enligt systembolagets prislista är försäljningspriset 2695 kronor. Jag antar att denna flaska inte kommer att öppnas av mig.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Anonym

Troligen valde han en Grouse eftersom den finns som en platt halvflaska, inga problem med något som putar ut :)))

2010-11-01 @ 11:10:10
Postat av: janne

Möjligt, men det är ändå dålig smak att dricka den typen whisky.

2010-11-02 @ 09:33:14
URL: http://jannealg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0